betul ke seorang blogger minat menulis?



nama pun blogger, mestilah minat menulis.

- is it true?

ini adalah pandangan daripada yang bukan blogger. mereka beranggapan seseorang yang ada blog adalah seseorang yang minat menulis. aku pernah gak ajak kawan-kawan aku yang tak ada blog supaya buat blog. then diorang jawab, "aku tak minat menulis, taktau nak tulis apa dalam blog, aku suka baca je blog orang". memang they all baca blog aku. sebab tu cerita dalam blog aku ni tak lari jauh. tak gunakan gaya bahasa yang susah. tak ada sangat unsur metafora hiperbola sastera. (macam pandai nak bersastera. heh).

of course. aku memang minat menulis/mengarang, dulu masa 1st year, time cek assignment, tutor aku cakap macam ni, "eh, baguslah tulisan awak ni, pandai awak mengolah ayat, awak ada blog eh". no.no. masa itu aku belum ada blog. then tutor aku kata, "ada bagusnya awak buat blog. awak 'boleh' menulis ni". (padahal bahasa melayu SPM cuma dapat A2. langsung tak terer), so. setahun kemudian. barulah aku start buat blog sendiri.

mula-mula menulis blog. I set my blog private. sehinggalah mempunyai lebih 10 entry. then I ajak kawan-kawan baca my blog. dah sebulan  dua berblog. barulah 'jalan-jalan' ke blog orang lain. make a network. then dari situlah I dapat 'kawan alam maya'. iaitu anda! pengkomen tegar dan readers ku tercinta. (sayang banget!).

ok, nak bagitau sikit. I love feedjit widget! kerana melaluinya, I know where were you coming from. I visit balik link blog you all kat feedjit. dan didapati bahwa. terlalu ramai (pembaca dari kalangan bloggers) yang sebenarnya menjadi 'silent reader'. tidak pernah meninggalkan jejak di blog ku ini. but they keep reading my blog. misterinya kalian si 'silent reader'. sudilah kiranya anda 'menegur' saya di ruangan komen. kenapa mesti malu-malu?. haha!

*********************************************************


ok, perenggan serius~ bab menulis dalam blog, apa yg dapat dilihat, banyak orang yang menyalahgunakan medium penulisan blog. antaranya dengan 'menghasilkan' entry copy paste. dan entry yang tak tau hujung pangkal. tulis tajuk macam fakta. tapi isi banyak auta. sedangkan readers sesetengahnya ada yang percaya bulat-bulat isi entry yang auta. kasihan si pembaca. tak pasal-pasal tertipu.

ada juga, yang jadikan blog medium melepaskan caci maki tahap extreme secara tak tentu hala. padahal sebenarnya bukan ada isu sangat nak melenting-lenting menggunakan bahasa yang sangat kasar. sejujurnya, aku rasa. tak ada pun orang dalam dunia ni yang suka baca penulisan 'babi, anjing, bangkai dan segala haram jadah' dalam  the whole entry. kalau aku ada terbaca. memang terus istighfar sambil tepuk dahi.

lebih baik di taip %R$&%*6*&% daripada menaip perkataan 'haram'. at least pembaca tidaklah menyebut-nyebut perkataan 'haram'  ketika membaca entry anda. bukan apa, berdosa wo mencarut. ^_^. marah-marah jugak, tapi tak salah kalau entry marah itu bersifat 'rasional'. moga ianya ada iktibar kepada readers. betul tak?


**********************************************************


adakah anda seorang blogger? jika YA, benarkah anda minat menulis/mengarang?..sejauh mana anda berkelakuan baik dalam penulisan blog?..


Anda Tentukan.






Comments

Unknown said…
erk
tak ske tulis
dlm kelas xmo tls nota pun
wakakakak~
haah, org xde blog mst ckp cmtu
nmEsfie said…
erk...aku baik..;p
hisham said…
salam..x semestinya suke menulis..post pic pun dh cukup...tp, tanggapan org cmtu lah yg berblogging ni suke menulis n ngarang..dan nk berkelakuan baik tu payah la skit..kdg2 kt dunia yg nyata pun susah nk berkelakuan baik...nice entri
Aku x suka sangat menulis..
Aku suka berkongsi..
Disebabkan ingin berkongsi
Aku pun menulis..
hi

Berpandukan kepada konsep blog yang aku dirikan..
Ianya berkonsepkan ilmu pengetahuan..
Jadi disebabkan faktor untuk berkongsi..
Aku perlu menulis mengenainya..

(dah kira baik dapat A2.,aku BM dapat B3 je)
Aku buat blog mmg sebab aku suke menulis dan aku perlu sesuatu platform untuk luahkan segalanya.. Heehee.. :)
saya_arief said…
aku xsuke tulis..aku suke taip..
kui3..
Ariff Shah said…
well aku memang hobi aku tulis blog. agak enjoy bila penulisan kita orang baca and then orang komen. itu yang best.

kesian pada mereka yang tak blog betul-betul. rugi kat situ. bila dah enjoy menulis lepas tu dapat lak duit poket sket2 baru la betul enjoy.
Dulu2 inn lebih suka jadi silent reader je...

Then,inn baru wat blog ni pada 4/10/2010...

Tetiba perasaan nak menulis tu datang...

Asyik baca cite orang je,apa kata tulis cite sendiri...

Lagi 1,inn banyak jumpa geng chenta orang kapal yang senasib dengan inn...

Boleh tukar2 pendapat bila ditinggalkan oleh pasangan masing2 yang mencari rezeki di tengah2 lautan...
Sesumpah said…
sesumpah minat mengarut wahahaha
Sesumpah said…
sesumpah minat mengarut wahahaha
Sesumpah said…
sesumpah minat mengarut wahahaha
Anonymous said…
eh aku malas menulis
menaip aku suka ler
haha

BM aku 5 jer SPM
ko percaya?
dua tiga menjak nie suka ko bongkar cerita tentang bloggers kan???
hehehehe..
.::WaNiE::. said…
menulis? tak pandai tulisan pun tak cantik.

menulis di blog?

pun tak pandai

that's why i prefer to write about myself rather than others.
annadzirah said…
hoho.
aku pn dpt a2 ntok bm.
=.='
tp cikgu selalu cakap karangan aku bagos.
indah.jiwang.
erk.
tp bg aku..
menulis ntok blog, aku xmau tulisan tu terlalu serius.
biar mesra reader..
nampak macam skema pulak kalau tulis berbaku2.
T__T
Syima Syaz said…
oleh kerana saya sudah masuk MUSIM KEMARUK BUAT PREPARATION UTK TUNANG, jadi blog saya penuh dgn emosi seorang wanita yang nak bertunang..jgn marah ekk...!=P
AbGJaS said…
Hi Sara,
Salam kenal..abjas juga blogger dan sedikit sebanyak suka menulis tp tak punya banyak masa utk melalukannya. So, abgjas menggunakan kartun sbg cara alternatif menyampaikan mesej.

Sbnrnya, abgjas tertarik dgn gambar dlm entri Sara kali ini. Gambar watak Soo-ah dlm 'Green Rose'..one of my two favourite korean movies i've ever watched...
deus X machina said…
dulu time skolah aku paling suka subjek karangan
lg2 kalo kena wat psl isu semasa
erk888
fara said…
aku ade gak tulis entri amarah ble mrh...
hrp2 takde la kua ayat2 mencarut ni...
ardinihumaira said…
^_^ kalau dni, memang dni suka menulis. kdg2 kalo marah terkuar gak entry marah2. hik3
Unknown said…
marah2 tapi jangan la mencarut.. hehehehehee
Hafiz Yusof said…
mula2 aku tak minat..tapi lama2 jadi minat..hehehhe..kena try
ILA HonEyBuNNy said…
ya..sellaunya cm tu la...apa yg dia tulis adalah dr dalam hati dia n fikiran dia..heheh..lama ila xdtg blog ne...rindu...
Hime said…
ustaz akmal yg suh sarah wat blog...kan..aku ingt lg wei
ET said…
betul kot? hehehe cause mostly sy tgk org yg ade blog mmg suke mnulis...kalau dia xsuka mnulis takkn die ada blog plak?betol tak?...;)
Zik said…
mula2 jalan-jalan dulu...
sebab entry x bnyk sgt....
klu da bnyk bru invite sume org....
first time mst kna design cantik2..
cite bagus2..
bru la best....
Anonymous ® said…
dulu malas nak menulis blog...skang ni dah rajin. peringkat ketagih dah. satu ari tak update blog jd x keruan..hihi..facebook plak mula dipinggirkan..

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S