Wednesday, February 3, 2010

psikologi kejahatan.


kadang-kadang, apabila aku melihat budak-budak yang berpakaian sekolah, aku terfikir-fikir, sucinya mereka sebagai 'kanak-kanak'. berlari-lari, bermain-main. aku lihat  mata mereka, bersinar-sinar. begitulah sinar mata kita semua, ketika masih kanak-kanak.

dan apabila aku lihat segala kejahatan manusia, sama ada di kaca tv atau suratkhabar, aku kembali ke alam realiti, terfikir-fikir, manusia yang sejahat ini, dulunya juga adalah kanak-kanak yang 'suci', maka kenapakah mereka memilih untuk jadi jahat. pandangan mata yang dulu memancarkan sinar, kini bertukar menjadi pandangan mata yang tajam menikam.

kita diberi pilihan.

apabila mengkaji kes ragut yang terjadi pada kawan sendiri, di mana peragut ini sebenarnya bukanlah 'peragut bodoh'. mereka 'pakar meragut'. dalam erti kata lain, mereka adalah profesional dalam bidang ragut. mereka mengkaji setiap ruang dan peluang, malah mereka juga membuat 'latih-tubi' dalam bidang mereka. begitu juga dengan pembunuh, mereka bukan pembunuh yang bodoh. mereka 'pembunuh bijak'. senang kata, 'bukan calang-calang pembunuh'.


perasaan berdosa, adalah anugerah.


pertama kali seseorang itu merompak/ membunuh/ merogol dan melakukan apa jua jenayah, itu adalah percubaan bagi mereka. 1st try.

betapa Allah itu Maha Pengasih, maka Dia anugerahkan 'perasaan berdosa' dalam diri mereka. ibarat 'pintu kemaafan' untuk kesalahan pertama. akan tetapi....


kejahatan itu, tidak cukup dengan sekali. (tergoda dengan hasutan syaitan)

once you ever try, it will not be just once. you will try it again and again, for the 2nd and 3rd times. but still, God loves you, you can feel sense of guilty. but....


kejahatan itu. mendatangkan keseronokan. (godaan syaitan makin kuat)

once you get expert, you will feel 'wow! how exciting', and it make you forget everything. you feel guilty, but you don't care. and it makes u repeat it, again, again, and again. non-stop.



dont let something bad become worst...







and after u read this, still.....u wanna try?




The End.


15 comments:

Rara said...

ye,kte mg sntiase diberi plihan..ape2 pn,fktor iman y kuat atau tipis y mnentukn jln ape y bkal kite plih..btol x?

kawie2020 said...

hehehehehe... naper lepas bc n3 ni rase cam nak kawen jer... hahhahahahaha...

FarhanaDr said...

Sara.. Seyes.. Aku tak berani nak try.. Huhuhu.. Once dh try, parah jek.. Huuuu..

hanafijaafar said...

apa telah kamu lakukan? lantas mengaku!

hanafijaafar said...

apa telah kamu lakukan? lantas mengaku!

Ah Fatt said...

life is about choose
pilih ler mana yg baik

hisham said...

aku xmo try la...ngeri la...

deusXmachina® said...

still mau try jugak
erk888

fiD said...

bio betol nak try,,,!

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

pilih lah jalan yg terbaek antara semua pilihan...

¶A.K.I¶ said...

smoga kita di jauhkan dari kegiatan2 begitu.. nauzubillah!

mamai said...

setiap apa yang kita buat pasti ada balasan baik atau pun jahat...

Syima Syaz said...

kesimpulannye...jgn la mencuba!tak gitu?

nursarah said...

# rara
makin kuat iman, makin berat ujian.

# kawie2020
ai, kata inosen..erm, musykil nih

# FarhanaDr
dun ever try. haha!

# hanafijaafar
aku suka soklan ko, aku dulu kaki ponteng skola petang..itulah kejahatan paling syok yg pernah aku wat. lebih 10 kali kot ponteng, then terkantoi ngan my dad. haru je!

# Ah Fatt
yes! pilih yg baik.

# hisham
bagus!

# deusX
pasai pa hang degil nak try gak? dush!

beautiful_rose said...

bile nafsu menguasai fikiran,
dosa pahala di tolak ketepi demi kepuasan...