SENTAP!

Sentap!.


Perkataan ‘sentap’ ni hanya aku kenali dan gunakan sejak 2 tahun lepas. Dulunya yg aku tau ‘sentap’ ni maksudnya “menarik sesuatu dgn sekuat tenaga”, macam sentap tali kat mesin rumput utk idupkan enjinnya..haa, lebih kurang macam tulah. Tapi lately perkataan ‘sentap’ ni telah diperluaskan penggunaannya dan kini ‘sentap’ lebih difahami sebagai “ terkena/terasa/terpukul dgn sesuatu” ibarat jantung yg disentap maka tentulah akan meninggalkan kesakitan.

Siapa yg sentap?

Aku memang rasa dia ni sangat layak aku beri title ‘sentap’. Dia ni seorang blogger yang dulu2 admire kat aku. Mula kawan beberapa minggu sudah jatuh minat maka dia pun menghantar signal secara sms untuk mengisi kekosongan jawatan sebagai ‘permaisura hati’ aku. Oleh sebab aku malas nak bagi dia tunggu lama so aku decide berjumpa. Of coz la kita kena jumpa dulu seseorang yg nak isi jawatan penting, takkan nak terima bulat2..mestilah kena ada sesi interview.

Lebih kurang 7 minggu kenal, aku pun jumpa dia. Masa tu dalam seminggu after raya. We all makan di Kg Baru. Ok, aku memang dah agak bahwa dia mahukan jawapan adakah application dia di approve. Fine, aku ni bukan sejenis yg akan jatuh cinta pandang pertama, pandang kedua kali malah ketiga kali pun belum tentu aku boleh senang2 jatuh cinta. Sebabnya aku bukan mahu bercinta dgn fizikal seseorang lelaki. Aku bukan bercinta dengan mata, tapi dengan hati budi. So mana mungkin aku boleh kata YES or NO dgn hanya sekali jumpa.

Dua hari selepas jumpa aku ada menulis satu entry khas bahwa aku sebenarnya belum mahu serius dengan mana2 lelaki dan aku lebih selesa berkawan saja. Mungkin dia baca entry tu, maka dia terus stop contact aku. No more sms, no more ym. Aku sms pun dia tak reply. Fine, up to him. Dan aku assume bahawa, dia ‘sentap’. Terus hilang jejak. Aku memang takkan try jejaki dia. For what?. Bukannya aku yg buang dia. Aku tak rasa kehilangan. Sikit pun tidak, aku memang mengalu-alukan sesiapa jua hadir dalam hidup aku. Dan jika ada yg nak blah, silakan. Yang penting aku tak pernah menghalau sesiapa.

Dan pada pandangan aku, aku sebenarnya tak sangka bahwa wujudnya manusia yang tidak nampak nilai ‘friendship’ dalam hubungan lelaki dan perempuan. Bila berkawan dengan jantina berbeza, terus mahu sambar jadi special. mentang-mentang dah ikat jd gf, terus larang gf dari berkawan ngan mana2 lelaki. What life is that?.membosankan dan mensampahkan. Friendship adalah sangat luas, malah universal. Sejenis seperti aku yg suka explore dunia, suka mengenali siapa saja dan apa jua, dah tentu akan mencari loveship yg mengutamakan keuniversalan friendship. Sekian.



p/s: siapa tak abis baca jgn komen..tumbuk kang!

Comments

zatilzuhdi said…
dear sarah, aku dah habis baca jgn tumbuk aku ea..hehe

ada gak orang sentap smp cam tu seklai ea..

ermm..takpe..abaikan je.. semoga die pon dah tak sentap2 dah.. huhu

samat ari jumaat! ;)
Anonymous said…
eh apa no fon ko? wakaka
Cik Bayu said…
sy ter'sentap' bca entri ni..
hihi..
xde la..
laki2 yg cpt benar jatuh cinta cmtu mgkin sbnrnya x ikhlas atau dlm erti sbnr hanya nk kepuasan nafsu.
Queen said…
ahahah..pernah experienced benda nieyh...
mula2 kata nak kawan..then i told him..nak kawna boleh...dan sms..sms..sms...bla..bla..bla....
then satu hari terkeluar soklan la..macam nak couple2 gitu..saya kata lah...."maaf, saya dah berpunya.."..
terus tak sms dah....
ahahhahaha

lelaki macam nie kelakar!!!!!...macam budak2..asal berkenalan je nak serius2 gitu...ntah hape..hape..
cheqna said…
betul tu

friendship ni luas...

pengalaman cheqna..bersahabat dengan yang berlawanan jantina ngan kita lagi besh..serius..

hubungan persahabatan tanpa ada perasaan yang lebih2...

dah dia nak sentap..biarkan...=)
fara said…
Aku pon tak pena percaya dgn org yang cepat sgt kata suka.
Padahal jumpe pon tak pena.
Sbab aku pon lagi suke ade hbgn yang aku kenal die dan sgt selesa dengan die.
Bukan sbab nak title atau sbab fizikal semata-mata.

Bagus la kamu Sarah! *thumbs up*
ku mula2 belajar word ni bila org asik kata sentap~
sentap~
mula2 pk gak apa benda tu~
last2 tau gak~
ahmad endo said…
hahaha...application d rejek...masih boleh apply online tu...hehehe
PuanPepel said…
ekeke...aku suka word sentap itu,..
slalu jadi bahan aku untuk mensound orang...

"ko pehal diam lak?? SENTAP!!!??"
haha
Lizz said…
lelaki tu terlalu sensitif kot. beri dia masa sedikit naa :)
Anonymous said…
menarik juga entry ko! aku rasa mcm sentap sikit okay tak komen aku hahaa

aku pown rasa suka kawan dgn perempuan hurm2 aku tak pasti asal atau mungkin aku menipo diri aku dgn berkata tak tau!

yg penting kan
bila kwn dgn jantina lain. memang akan terasa admired dgn dia dlm konteks aku akak ko hahahah!!

kalau ko tau aku minat dia dia tau aku minat dia! tapi aku rasa nak kawan je apa slh yer heheh sapa lah aku nak couple2!! tak layak..

sentap! :P

aku juga meminati jlo dan angie mereka tak kesah berkawan dgn aku! :))
lel said…
penggunaan yg sgt femes sekarang kan?
:)
Ibu Ammar said…
# cik zatil
aku tak tumbuk jgn takut..haha

# Fatt Chin Choy
nnti ko ym aku bagi..wakakaka

# enuLwanie
sebenarnya aku malas nak faham spesis sebegitu..

# Queen
mmg kelakar jom gelakkan diorg..kahkah

# cheqna
betul2!..berkawan lg selesa dr berkasih..hehe

# Ms.Independant
senang kata ketulusan mereka ni diragui...huhu
Ibu Ammar said…
# LORD zara
haha...memang semua akui bahawa 'sentap' ni macam perkataan yg baru difahami..sapalah yg 1st time meluaskan penggunaannya ya..

# ahmad
takat ni takda plak borang online dikeluarkan.hahaha

# mier@merr
ko sound org guna word sentap?, jgn sound aku udah ler yer

# Lizz
lelaki sensitif not my type..hahaha

# Boneka
siapa kau boneka?..bukankah kau calon abg ipar ku? hahaha

# Norlaila
haha.mmg fames!
youngxie said…
you are true... friend is universal... saya sgt2 bersetuju dgn kamu.. people like us yg suka travel ni sudah tentu x suka di kongkong kan?????? like u... even have somebody yg speacial pun mestilah nk mengenali "dunia yang belum di jelajah kan" sooooo we are same...
Seimura said…
ciss boneka!!! sarah ko jgn percaya ckp boneka bengong tuh!!
hisham said…
Sentap ni i dpt tau dari blogger Redbloodsnow...die org sarawak...so u jgn sentap2 ek...tk cre

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S