Thursday, December 3, 2009

mak buat kelakar...

seyes! ni mmg kelakar..gelak kejap..(HAHAHAHAHAA!)

tadi tengah hari, emak masak mee kuning...senang kata, mee goreng basah..ok fine, aku pun tolong la mengupas bawang dan menumbuk nya bersama ikan bilis sebagai bahan tumis..dan memblender cili kering..aku mmg selalu ditugaskan menyediakan bahan tumis so macam takda masalah la kacang je semua tuh..

baiklah...memang emak yg menggoreng mee tersebut, maka terjadilah sesi menumis 'hasil tumbukan' dan menggodek mee dalam kuali...macam biasa kalau masak mee goreng wajib lah membubuh kicap..biar mee tu jadi gelap baru berselera makan...kahkah.(dah gelak bila mention kicap sori tak tahan kelakar nih)..

kat rumah aku ni mmg tak pakai kicap botol kaca yg kecik tu.. (yg tutup dia leh buat main ceper)...
kami beli kicap botol besar, dan botolnya mmg sama besar malah sama kaler dgn botol kordial anggur dan sarsi...kahkah...(gelak lagi sumpah kelakar)..

ntah macam mana emak sedap2 je tersalah tuang kordial anggur kedalam kuali....emak langsung lupa membaca label terlebih dahulu...bila dah tertuang skit barulah emak perasan bahwa cecair yg dituang itu berwarna ungu pekat...(dr luar botol mmg nampak hitam je klu tak tengok betul2)...kahkah..(sambung gelak)..

oh mai god...aku terkesima sekejap bila mak cakap itu adalah kordial anggur...macam mana ni..mee goreng dah jadi perisa anggur sumpah tak jual di mana2 restoran mahupun kedai makan tepi jalan...havoc gile mee goreng perisa anggur ini sangat merisaukan aku...

aku bukan kisah mee goreng ni rasa anggur ke tak..tapi aku sangat bimbang kalau lidah my dad dapat merasai keangguran mee goreng tersebut..matilah kami semua!

maka aku pun suruh mak menuang kicap dgn kuantiti lebih biar hilang sket rasa anggur tu...dan demi menghilangkan lagi rasa anggur...aku dan emak turut memasak sambal tumis...biar abah makan mee goreng ni ngan sambal tumis...dan aku bg idea pada emak supaya sediakan air anggur sejuk untuk abah..biar lidah abah cam keliru antara mee anggur dgn air anggur! kahkah, kesian abah diperdaya...haha

aku makan mee goreng tu sepinggan..mmg rasa skit keanggurannya..tp bila dah makan ngan sambal tumis..dah tak rasa dah...

lepas abah gi ofis pukul dua ptg aku pun kuar dari bilik..tanya pada emak...adakah mee goreng anggur itu dapat dikesan oleh lidah abah?...mak kata abah tak komen apa2 pun...kahkah..(gelak lagi)..cayalah mee goreng keangguran berjaya! sampai makan malam pun abah masih tak 'merasa' perisa anggur pada mee goreng tersebut...kahkah..!


moralnya...baca label sebelum tuang...haha!

p/s: mak kata kakak aku pernah tuang kordial sarsi untuk buat sambal kicap...kahkah! kes sama tapi tak serupa..huu

21 comments:

jejaka anggun said...

oke gak idea tuh. mee goreng anggur. asik mkn mee goreng mamak jer sekali sekala elok gak aku tukar. kan??

..::..ein..::.. said...

hahaha....wat resepi br ye...mee anggur...kih3...adooiii...tumpang gelak skali

Fatt Chin Choy said...

ini kes genetik ni
entah apa ko bagi husband ko plak nanti ya

hahaha

i'msosupernotcool said...

u shud label all kitchen stuff..
senduk.. sudu... haha... kiddin..

~@k1 is @utuMn!~ said...

hahahaha!!!!
ap la...
lawak btl..
neway tahniah la da berjaya solve keangguran 2!
hahahah

ber_uwang said...

kenapa tak bagi pak cik sepinggan

mamai said...

huhuhu mesti sedap tu...

Boneka tak sakit said...

hai lawak yer mak2 oh mak.. lawak!
akak ko pown sama lawak hai akak2 oh akak.. hahaha....

Am Sya said...

hahahaha!!!

sumpah klaka!!

tp idea wat anngur sejuk tu terbaek r!



^SyASyA^

yuyuEyuliAnayusOf said...

hehe. ok jek..
resepi mee goreng+anggur..
heheh.
chep wan pon xpena bt..hehe

chah~ said...

haha.. terbaik punye mee goreng.. bak sini sket.. ;)

HonEyBuNNy said...

hheheheheh...nak gelak jgk neh..ada ka ptot gtu....iih..nak gelak guling2 neh...

xpa2..kita try respi baru dr mak kn...hiihi

google said...

ok la tu kot... ada perisa baru...

kalu kat ober C depa letak wain....

huhuhuhu

Ms.Independant said...

Pandi nye cover!!!
Blaja masak ngan Sarah je la.
Bole??/
Hehe

:)

seimura said...

ngee... btol ke abah xperasan?? ko ngn mak mmg handal... hahah...

Hisham said...

ni menu baru...hehehe...sedap x???..tp kn x baik la u gela kmak u cmtu...sian die...hehe

Solehah said...

huhu..teringin nak cuba mee goreng anggur ni..

Mazeed said...

aku tompang gelak...

youngxie said...

memang kelakar... ku pernah mengalami saat2 seperti itu hwa hwa hwa

youngxie said...

memang kelakar... ku pernah mengalami saat2 seperti itu hwa hwa hwa

youngxie said...

memang kelakar... ku pernah mengalami saat2 seperti itu hwa hwa hwa