Monday, December 14, 2009

cuma RM22.50, maskawin termurah di......

salam, selamat pagi semua, muga sihat2 sejahtera di hari isnin, jagalah keselamatan diri walau dimana anda berada. akhir2 ini banyak sangat tragedi yg tragis berlaku, pasal KB mall, pasal pengantin accident, pasal mati lemas, pasal rumah terbakar dirempuh lori tangki, memang malang tak berbau, kalau malang tu bleh dihidu pasti kita dapat mengelakkannya.

berbalik pada tajuk entry, rupanya belum abis lagi entry tentang kawin, harap2 readers belum jemu dengan cerita kawin-kawin ni.

siapa yg tinggal di johor, pasti sedia tahu berkenaan maskahwin yg negeri johor tetapkan. siapa yg dari negeri lain mungkin taktau, ok, take note ya, maskahwin di negeri johor hanya rm22.50 sahaja. entahla kenapa murah sangat, malah mungkin yang termurah di dunia. tapi di johor, maskahwin dan wang hantaran adalah berasingan sama sekali. walaupun maskahwin dah tetap, tapi wang hantaran terpulang kepada keluarga pihak perempuan, mungkin RM 10,000, dan mungkin lagi murah, or lagi mahal. tetapi kalau ikut agama, yg wajib sebenarnya adalah maskahwin, wang hantaran tak wajib, tapi orang melayu kita macam dah jadikan wang hantaran sebagai wajib. I dun know Y.

maskahwin mahupun wang hantaran, bukanlah simbol kepada 'harga' seorang isteri. mana mungkin seorang isteri boleh dibeli dengan wang tunai, tapi Islam memang dah tetapkan bahawa adanya maskahwin sebagai hadiah dan penghargaan kepada kaum hawa, maka berilah hadiah dan penghargaan seikhlas dan semampu yang boleh. bukan meletak jumlah kerana unsur glamour dan niat menunjuk-nunjuk. tak salah juga kalau merahsiakan wang hantaran dari pengetahuan luar, tapi susah nak cakap juga,kerana biasanya jiran-jiran dan saudara mara pasti mahu merisik khabar, nak tau juga berapa jumlah wang hantaran, kalau sekadar tahu tak apa juga, ini ada pula yang suka canang cerita. I dun know Y.

sebabkan bercerita bab kawin, maka perlu diselitkan gambar kawin juga, baru match...
.
.
.
.
.





gambar pengantin ni dah tersiar di entry lepas, ada yg komen gambar entry lepas, ditanya apa motif pakai baju pengantin tapi duduk atas rumput berlumpur, sebenarnya bukan, gambar2 di snap di kawasan tepi sungai/kolam. aish, tetiba je aku kena terangkan pasal gambar, padahal bukan aku si pengantinnya..apalah




p/s: gelang putih purple tersarung di pergelangan.

26 comments:

sI tEDI said...

dahulukan yg wajib..

Si budak Aboi said...

emm hee..tahu sudah !

Koyuki said...

diorang nak bertanding anak sapa paling mahal kot
huhu
tak payah mahal2 sampai menyusahkan pasangan
kesian die
tak kahwin la macam tu

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

ape pon buat yg wajib...
itu yg penting...

~@k1 is @utuMn!~ said...

huhuh...
mcm2 kn hal berlaku skunk...
ermmm...
gelang putih purple 2 xnk tnjuk ke?
hhehhee

ezzati said...

ku gadis klate..mas kawin smuanyeee..best :)

Mazeed said...

nk tanya sket...
ko bila nk kawen?
;P

CIKGU ZAM said...

salam
Betul tu, budaya sekarang suka sangat menunjuk-nunjuk dan mengabaikan kepentingan pkr yang wajib untuk direnung bersama.

sharamli said...

mna gelangnya?

NuR said...

mcm makin besh lak baca topik kawin2 ni kan... hehe! tp kan, serius agak pening tgk member buat preparation nak kawin..

gelang putih purple?
jumpa putih purple ekk..
hehe

Ms.Independant said...

Klo kat johor, bukan ke wang hantaran yang digunakan utk wat majlis sanding?
Lg mahal hantaran, lg gempak la majlis...
Tu pasal la nak mahal2...

Klo tak silap aku lah...
Maap klo dh slh info! :)

nursarah87 said...

# si Tedi
tapi masyarakat dah wajibkan yg tak wajib, macam mana tuh?

# si Budak aboi
tau takpe..=p

# Koyuki
I tak letak mahal. harga pasaran, haha

# meniti senja
komuniti kita tak fikir sebegitu, tulah masalahnya..

# ~@k1
I malu nak tunjuk gelang tu kat u all, haha

# ezati
yeke?..baru ku tau..

# mazeed
erm, 3 tahun lagi kot, haha!

# cikgu Zam
sapa yg patut betulkan masyarakat?..org tua akan kata org muda apa tau?..haa, cam mana ya

# sharamli
ada gelangnya sedang ku pakai

# Nur
haha, gelangku pakai berwarna putig purple, takda kena mengena dgn blogger putih purple..hehe

# Ms.Independent
bukan semua org johor buat style tu, cthnya Mawi Ekin, wang hantaran diorg rm 20,000. tapi kos kenduri diorg mahu beratus ribu..
terpulang pada pasangan dan keluarga masing2..

seimura said...

- mas kahwin di pahang pun rm22.50. - negeri sembilan n selangor pulak mcm ada kasta. anak raja lain, puteri raja lain ape tah lg.
- kedah n perlis xde tetapkn berapa.
sedikit info yg aku tahu. hihi.

Framestone said...

yup mmg mas kahwin di negeri johor antara yang termurah

tetapi mas kahwin untuk janda di johor adalah tgi dari yang bukan janda... yg nie perlu amik tahu ek

bro ade wat entry pasl mas kahwin di sini

http://www.broframestone.com/2009/12/mas-kahwin/

Wanie-san said...

harga seorg isteri bukan t'letak kepada wang rnggit n harta benda...
kebahagiaan berumah tangga 2 paling
penting...=]

QieFLy si Dolce said...

aha ingtkan entry lepas dorang duduk kat lumpur.... :P

i'msosupernotcool said...

kau bila lagi?
ahaks..

YobSumo said...

isteri itu adalah anugerah.

bukan hak milik suami. sebab tu maskawin murah tu, sbb anugerah. wanita tidak ternilai harganya ya.

okeh aku dah puji2 kaum hawa ni. nak hadiah.

ezany said...

sng la dah tau.. mmg nak kawen ngan org johor pun.. :p

joegrimjow said...

sweet2
xnampak pon gelang tangan 2

Solehah said...

aku sangat setuju..bukan nak menjual anak tp just hadiah..

Eazy Izzuddin said...

murah2...
cini mahal
huhu

hisham said...

kt selangor mahal ek..cik mude asl mane ek..??

Fatt Chin Choy said...

uik
cerita pasal kawen
then pasal gelang

yg menarik bg aku pasal gelang tu
ko dah bertemud dengan si dia ker?

Nabil Fizri said...

igt lu kawen

nursarah87 said...

# seimura
owh..tau skit jadilah, haha

# framestone
wah bagusla camtu, maka anak dara patutnya lagi laku dr janda..hehe

# Wanie-san
so, sama2 lah kita letak harga berpatutan, hehe

# QiefLy
haa, jgn menilai gambar lumpur, nila la gambar pengantin..hehe

# i'msosupernotcool
3 tahun lagi...InsyaAllah..=p

# YubSumo
puji nakkan hadiah?.pujian ada nilai juga yea?

# ezany
sila undang saya jika anda kawin ngn org johor.

# joegrimjow
gelang tak pamer...hehe

# Solehah
manusia bukan boleh dijual beli..

# izzudin
bukan jualan murah ya..haha

# hisham
im johorian la, (bangga gak even murah)

# Fatt Chin Choy
huhu, usah ditanya, sobsob.

# Nabil Fizri
bukan aku, bukan, bukan.