my perut...stomach aku

mari bercerita tentang biologi perut. perut ni duduk dia dalam body ok..so tempat yg selalu ko letak minyak angin time kekembungan tu apa?..itu namanya kulit yg menyelimuti perut..macam itulah biologi nya bahawa organ perut itu bukan di luar tetapi di dalam..biasa yg memboyot nampak buncit itu org kampung panggil spare tyre, org bandar panggil 'lemak degil'.

aku nak story pasal perut dalam body..ok.thanks to my perut kerana ia diciptakan sungguh fleksibel. dia tak cepat lapar. so yg ngengada makan tu adalah nafsu buas empuya badan. perut aku ni hanya akan lapar pada 2 waktu sahaja.

pertamanya bila aku berjaga tengah malam, bila jam 1 or 2 pagi mulalah perutku lapar. so aku kena tido sebelum perut aku membunyikan siren lapar. tapi bila time world cup or euro cup aku tak dapat la nak pertahankan perut aku nih.. terpaksa gak jenguk dapur makan la apa saja. kgkdg makan sepinggan nasik, bila perut dah tak lapar baru bertenaga nak bersorak time GOAL!

keduanya my perut akan lapar jam 7.00 pagi..masa ni mmg la sangat lapar. even though time puasa dah sahur pukul 5 pg tetap jugak perut berbunyi jam 7 pagi..sian dia..agaknya sebab sejak kecik, skola rendah sampai la skola menengah aku akan bersarapan pukul 7 pagi maka perut ni secara automatik akan lapar. kira jam biologi perut aku mmg minta diisi jam 7 pagi..oleh sebab sayangkan perut maka aku selalu usahakan makan sarapan seawal jam 7.00++, dan bila dah sarapan my perut ni boleh bertahan sampai pukul 3.00 petang.

memang aku selalu lunch lambat, sebab perut aku ni lambat berasa lapar..kat rumah pun memang akan lunch pukul 3 or 4 petang.. kat rumah sewa pun macam tu jugak..dan oleh sebab lunch lewat maka kengkadang aku tidak akan makan malam..tapi kalau duk kat rumah sewa memang aku akan makan malam. sebabnya my housemates suka masak n prepare for dinner. lagi2 cik Hasni..dia ni badan kecik tapi juara makan di malam hari..

aku sangat sayangkan ke'fleksibel'an perut aku.alhamdulillah perut aku ni tak banyak ragamnya. kalau aku on the way naik train or bas berjam-jam, (biasa 3 or 4 jam), perut aku ni tidak pernah mensusahkan aku. so aku tak perlukan bekalan makanan ketika on the way..but pernah tersangkut train rosak sampai 7 jam lebih on the way dari kl ke segamat tapi perut aku still cool je. memang ada lapar sket tapi bisa ditahankan kelaparan tersebut sehinggalah aku sampai ke rumah..(really hope this experience will be the last time ever)..

aku bukanlah skip makan malam kerana aku diet, tapi oleh kerana hanya duduk di rumah maka tenaga tak banyak digunakan, time malam pula aku selalu tido awal, jadi aku lebih selesa untuk tidak makan.ada bagusnya juga mengamalkan begini kerana badan aku pastinya tidak akan mengalami masalah terlebih kalori dan aku tidaklah akan mengumpul 'lemak degil' yg akan mencacatkan kerampingan sederhana milikku ini. sekian.



p/s: anugerah skrin di tv3!

Comments

Pisey said…
anugerah skrin!
ingat nak laga perut ngan afdlin.tapi dia dah ada fafau pula.haha.

bes gila dpt perut cam kamu.
gua gastrik!
Dak Wan® said…
Uish? Apa rahsia kamu erk? Teman cuma boleh tahan makan 3 kali sehari jewr.
Unknown said…
awal pagi dan lewat malam. menarik!
merahjamboo said…
heheh,saya pon slalu kagum dgn kapasiti perot sendiri;p

ps:thanx dear,follow blog saya;)

xoxo
pja
Seroja Jingga said…
perut akak..ujung bulan je mintak makan mahal2
Seimura said…
yg penting aku kuat makan... hahaha..
chokio_nia said…
kongsi weh kefleksibelan perot ko..huhu..aku mau itu..btw aku ske milo gak..haha
jg kesihatan.... jgn sampai gastrik lak..

nanti susah nk pose
. said…
Best nya perut mcm tu.. Saya asyik lapar memanjang.. kalau tak makan mula lah dia berbunyi..kuat pulak tuh..huhuh~
Ibu Ammar said…
# pisey
org gastrik kena makan on time!

# Dak Wan
tiada rahsia..anugerah Allah..=)

# Yubsumo
interesting

# pendekgemuk
haha, samalah kiter..

# serojajingga
haha..akak dah kerja takpe..sy ni blaja pun berhutang...huuu

# seimura
kuat makan itu nafsu..muahahah

# chokio_nia
dia fleksibel secara automatik la..haha

# deep in meo heart
baiklah..hehe

# Arina
haha..bg la dia makan...tp jgn bg penuh...haha
fara said…
Nak pinjam peyot kamu la.
Bole? Hehe

:P
hisham said…
wei...nape ko x slowkan volume sirent perut ko tu...termasuk sirent yg kt bontot tu....hahahaha
Anonymous said…
agaknye sbb ko ni comel kot ..psl tu aaa perut ko fleksible..

btw mkn ikut waktu aaa cik sarah karin !

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S