ciri-ciri blog yang aku suka..

ceh, sila teruja wahai para blogger sekalian..

ini adalah senarai kepada ciri blog yang aku suka (yg mesra pengguna), tapi yang tiada ciri-ciri berikut, bukanlah bermakna aku tak suka dengan blog tersebut. cuma bererti ia mungkin akan menjatuhkan keseronokan aku untuk terus membacanya..haa, macam tulah.

1) font yg menyelesakan.
 font size yang sederhana (tak kecik sangat tak besar sangat) dan seragam, bukan kejap kecik kejap besar. (sampai ada 3, 4 saiz font yg diguna pakai). mungkin blogger tersebut begitu rajin sekali membesar-mengkecikkan font. sampai dia lupa kerajinannya itu sama sekali tidak menseronokkan pembaca. dan lagi dalam bab ni, font yang tak kalerful. melainkan kalau ada dialog nak bagi beza kata-kata siapa memang ok la nak kalerkan.

2) blog yang ringan
 rasanya dah banyak blogger lain yang mention cam mana nak timbang blog. blog yg ringan adalah yg bawah 200kb..sapa yg overdose mmg la berat blog dia..pentingnya ringan ni kerana viewer tak perlu tunggu lama nak loading ke blog tersebut. boleh jimat masa tak gitu?

3) letak blog archive.
 sangat suka lah kalau tuan blog meletakkan blog archive. maka senang aku nak view entry yg mungkin aku terlepas. atau mungkin dengan adanya ia maka aku boleh gak mengira, berapa entry yang blogger tu post dalam sebulan, senang nak tau sama ada blogger tu rajin update ke tak..haa.macam tulah.

4) adanya bloglist
 aku suka kalau blog tu letak bloglist, lagi suka kalau dalam bloglist dia tersenarai blog aku..haha! (gurau jer).. bloglist masing2 sebenarnya tidaklah sama, mungkin kalau list yang dia ada tidak ada dalam list aku, maka bolehla aku klik, lagi2 time aku rajin nak blog walking secara banyak. maka ia sangat lah membantu..

5) yang rajin update, tapi bukan terlampau rajin sangat
 memang aku suka kalau blogger tu rajin update secara konsisten.(setiap hari ada 1 entry baru) or at least 3 entry seminggu. tapi kalau asyik update sampai sehari 5 kali aku kelelahan pulak nak pi baca.. dan terpaksa skip baca sebab tak larat. (kerana aku insan biasa, ada komitmen makan tidur,haha)

6) yang mesra
maksudnya...blog yg punya kelima-lima ciri diatas.simple kan?.


p/s: kerana blog anda, begitu berharga..


Comments

Anonymous said…
no5 tu mcm perli aku je... sabar je lah!! calon abg ipar ko nie membaca ia!!
Hoho.. Ku sokong gak.. Tapi.. Nape tak leh trlampau rajen? Ahaks.. ;)
Seimura said…
ngahahaha. ko terasa ke boneka. tp entri boneka pendek2 n tetap best dibaca. btol x sarah? hahahah.
sharamli said…
n0 4 dan n0 5 sy amat2 terasa...

xm0 kawan..xm0..xm0...
Syima Syaz said…
btl!! btl!! saya setuju....
Rara said…
ayat akhir tu beshh..krne blog bgitu bharge..hehe
hisham said…
no.5 tu mmg boneka terlebih rajin...hehe...
~tp i tgk u mmg konsisiten.....keep it up
lel said…
aku pun terasa no 4 n 5
haha
aku xletak bloglist korang yg aku folo
sbb aku klik trus dr dashboard
aku sgt rajen updet bila bosan
yeahh
Unknown said…
ehem2. blog saye mcm ade kelime2 ciri tu. cehh perasan~~
:P
ILA HonEyBuNNy said…
ngeh3..byk lagi daku perlu baiki blog daku neh..ihiihih...
imHepPie said…
alamak mesti ko x suka blog x mesra aku kan haha
mamai said…
pakcik baca setiap kali ada entry kamu
Anonymous said…
alamak saya tak ada no 3 tu la..hehehehe..

tapi no 4 ada la..hehehehe..termsk bloglistkan blog tUAn punya blog ni..XD
yaya said…
my blog out of list..kuang3
Yuki Yusuf said…
blog saya tak ada tulisan sekejap besar sekejap kecik(stail gedik2)

hahaha~
avid said…
aiseh...ni cakap pasal blog aku ke...hahaha...

btw, 1st timer here. tumpang main bola jap alang2 singgah sini.
Anonymous said…
pasal blog aku ler ni
jom berdating
hepi nak belanja ko

opss.. sembahyang jumaat
larikkkkkk
Amieynna Amin said…
erk..
terasa lak kat font besar..
hehe..
selalunya font besar ni..
ialah ayat penegasan..
hehe..
nice info..
Anonymous said…
mcm cukup syarat dah blog aku

muahahahahahahhahahahaha
(opppss...aku ter over)

senyap*
Shahrul Tanaka said…
blog gua jugak yang relax2.
Ibu Ammar said…
# Boneka
aku bukan perli sesapa lah. ko ni sentap plak, ngengada..=p

# Farhana
bleh je kalau rajin, tp susah sket readers nak follow setiap entry..tu je..=)

# seimura
haha, boneka entry sengal pecah perut n kerut kening membacanya..haha

# sharamli
jgn la terasa...den tidak berniat pun..=p

# Syima
yez, ada geng!

# Rara
yes, ayat last kena kaw2..hehe

# hisham
tu pasal la die sentap..haha, sengal boneka

# Noorlaila
bley je nak selalu update, hak masing2 kot..=)

# meniti senja
jika ada sila tepuk tangan, haha

# Ery
kalau ada congrats!..hehe
Ibu Ammar said…
# HoneybuNNy
err, ini hanya pendapatku.nak terima or tidak tiada paksaan..=)

# imheppi
bukan tak suka, cuma kurang seronok, tapi still baca gak..=)

# mamai
thanks pakcik, flying kiss 1..hehe

# Monica
hehe, err, mekacih sesangat..=)

# yaya
hehe, jgn sentap tau yaya. aku still baca blog ko..=)

# Koyuki
haa, mmg..blog ko aku suka..=p

# avid gunner
haha, kenbetulan blog ko menepati ciri2..tahniah!

# fatt chin choy
aku bukan bodek blog ko tau..ni ciri ikhlas..haha

# Amieyy
err, penegasan bleh kasi bold kot..heheh

# jane
bangga la ko ye..haha

# shahrul
mmg blog ko pun aku suka..!
meosara said…
suke dgr lagu kat blog nie...

nostalgia gitu2...
aku tanye ko...
ko suruh aku tepuk tgn lak...
hehehehe...

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S