Sunday, November 22, 2009

seni origami..

dulu masa zaman2 sekolah rendah. kengkawan kelas aku memang ramai yang bertangan seni, buat sampan dari kertas buku tulis, buat kapal terbang..dan aku plak memang jenis tangan tak da seni..tak reti langsung membuat sampan or kapal terbang daripada kertas, tapi ada sesuatu seni melipat, yg pernah aku pelajari dari seseorang... iaitu seni origami..

seni origami melipat-lipat kertas membentuk burung jenjang aku pelajari daripada kawan pakcik, seorang gadis jepun..masa tu aku masih di sekolah rendah..pakcik bawak kawan dari jepun, berkampung di rumah nenek..macam ala2 homestay gitu..best sebenarnya membawa pelancong ke tempat kita.. dia belajar adat kita, dan kita juga mempelajari sesuatu dari dia..

melipat-lipat kertas origami sebenarnya adalah lebih mudah daripada melipat kertas dari buku tulis..sebabnya kertas origami ni lagi lembut structure dia..maka ia lebih mudah dibentuk..dan sayangnya, oleh sebab sudah lebih 10 tahun aku meninggalkan seni origami burung jenjang, aku sudah kehilangan skill 'melipat'..lagipun aku taktau mana nak beli kertas origami..macam sayang sekali bila hilang 'skill' ni..






origami paper.






burung jenjang atau burung jinjang?







p/s: terimbau kenangan zaman sekolah rendah..hurmm..


17 comments:

HonEyBuNNy said...

waaa..beshnya kalo ada seni kn..ila pown xdk seni tgn neh..uhuuh..sama la..bila tgt zamn skolah besh kn...ihihi

Si budak Aboi said...

oo aboi tahu mcm ner buat origami nie !

mier@merr said...

penah dpt origami bertulis i love you dr si dia dulu...hoho...tinggal kenangan...

nur hidayah isa said...

origami best..

Wanie-san said...

zaman skolah sgt sweet..=) daku pun tgk keras mcm batu..langsung xkretip!

n.A.d.!.A.h said...

seni origami paling pandai buat smpai skrg burung jinjang ah...

hehe!!

~AmyLiana8886~ said...

xpandai la buat menda alaf nie..ssh..

caluk@cencaluk said...

aku sek rendah dulu, aku tahu buat sampah dgn kertas aje ha ha

cik ian@aH Lian~ said...

arituh ade sekali
masuk ngajar kelas peralihan
selepas musim exam,
tak tahu nak watpe,
kasikmseorang sehelai kertas,
suh diorang buat origami.
semuanya tak pandai.
setakat buat burung jenjang jer.
teringin nak tgk yg wat bunga ros
macam dalam cerita taiwan
ROSEATE:LOVE.

ekekee

meo188 said...

buatlan saye origami CIPAN... huhuhuhu ataupun... ulat gonggok

♥chentaMAYA™ said...

mengimbas kembali zaman kanak2!
ahaha~

cam kelako jerk bile egt!
hik!~

GhOsToNe said...

owh..

ade ek ketas origami???

x tau laks!

huhuh...

cik zatil said...

teringat zaman skul rendah dulu zaman tuh memang fofular laa benda lipat lipat neh smp duet pon nak lipat-lipat..hehe

ezzati said...

kecik2 mmg sukeee ni

kawie2020 said...

aku ni tangan bangku.. memang x leh buat keje2 seni... nak buat burung jenjang kang jadi bola renyuk.. hahahaah...

Fatt Chin Choy said...

eh ko pandai wat ker?
leh le ko hias rumah ko nanti
so sekarnag kena mantapkan skill ko tu ek

seimura said...

walaupun aku tergolong dlm golongan kreatif tp aku xpandai seni origami...