Sunday, October 11, 2009

tolong bg tajuk...

disebabkan sy dah biasa dengan resipi ayam masak merah, ayam masak cili api, ayam goreng..sy pun teringin nak mencuba resipi lain..tapi tak tau nak namakan nya apa..sebab sy 'belasah' je resipi untuk masak ayam pada hari ini...huahua..

jom ushar resipinya:-


-1/3 dr ayam dipotong sederhana kecil.

-1 biji tomato dicincang halus.

-setengah sudu pes asam jawa.

-3 sudu sos cili.


bahan yang ditumbuk->

-1/2 ulas bawang besar
-1 ulas bawang putih
-1 tangkai cili merah
-3 tangkai cili hijau
-sedikit hirisan halia
-sedikit ikan bilis

cara memasak:-

1. sediakan kuali, panaskan sedikit minyak masak.
2. tumis bahan yang ditumbuk.
3. masukkan sedikit garam, dan 3 sudu sos cili, dan setengah sudu pes asam jawa.
4. masukkan ayam.
5. masukkan tomato yg telah dicincang.
6. golek-golekkan ayam tersebut.
7. masukkan setengah cawan air putih.
8. biarkan selama 20 minit.
9. akhir sekali, masukkan sedikit gula.
10. masakan sedia dihidang.




ayam masak.........??taktau nak bg nama apa..huahua..tapi my housemate kata resipi 'belasah' nie sedap..cik muda pun kata sedap gak..kahkah...uhurm..mmg ada bagusnya tinggal di rumah sewa..boleh cuba try test nak masak ape...=)



8 comments:

Fatt Chin Choy said...

asalkan sodap... belasah jer lah

Uruchimaru @ kf said...

oic..ayam masak seri muda........

takpun ayam masak belasah

=p

unrestmind said...

fuyo...menarik nmpak...leh ode x?..u ltk name ayam msk bujang..k la u tk cre k..leh x u buang link yg lame...tq

Encik Azizan said...

bole thn..mesti sdp..ayam masak sesedap rasa namenya tu..hehe

Raihan said...

betul sedap ni??? aku tgk pun mmg mcm sedap je \...

Mazeed said...

aku rasa ayam masak cara cik muda... bley x? =P

nursarah87 said...

*Fatt Chin Choy*
dah belasah pun, abis licin..huahua

*Uruchimaru @ kf*
ayam masak seri muda?..cam best je nama tue..huu

*unrestmind*
order?..tggu sy bukak restoran 5 thn lg..huahua

*Encik Azizan*
mmg sedap..=p

*Raihan*
percayalah pd sy, mmg sedap nie!

*Mazeed*
boleh2...sedap gak nama tue..huhu

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

ni mesti housemate tgh lapar giler kata sedap nih...hihihi...kidding =D