lelaki tidak lagi diperlukan sebagai pasangan..

wah.. entry cambest untuk para wanita...kuangkuang..kenapa tajuk entry cam cari pasal jek..
ceh.. huahua..peringatan awal...ini bukan entry cinta songsang, pengkid , or lesbian dan segala yg sewaktu dengannya....dalam entry ini sy akan jelaskan kenapa lelaki tidak lagi diperlukan sebagai pasangan..

tahukah anda bahawa wujudnya bank sperma?..


dengan berkembang pesatnya bidang genetik di negara-nagara maju..pelbagai teknik untuk mengatasi masalah mendapatkan zuriat telah berjaya dilaksananakan...malahan, teknik perubatan genetik yg pada mulanya bertujuan membantu mereka yg bermasalah kini telah diaplikasikan sehingga melangkaui batas fitrah hidup manusia..bila mana manusia seakan cuba melawan fitrah sebenar 'institusi kekeluargaan'.

tahukah anda bahawa sel sperma boleh hidup selama lebih dr 100 tahun?

teknologi perubatan dan genetik telah menemukan cara untuk menyimpan sel sperma dengan jangka masa yang sangat panjang. secara ringkasnya sel sperma ini tahan lama kerana ia akan disimpan di tempat yg berkeadaan 'cukup keperluan asas'..dan disimpan dibawah suhu -196 drjh celcius iaitu di dalam liquid nitrogen tank.proses penyimpanan ini dinamakan 'semen freezing'.

teknologi 'semen freezing' inilah yg menjadi asas kepada wujudnya Bank Sperma. di negara2 maju, ramai lelaki yang secara sukarela mendermakan 'sel sperma' untuk disimpan di dalam bank..ada diantara mereka yg melakukannya untuk tujuan yg baik..sebagai contoh, lelaki bujang yg belum berkahwin khuatir sekiranya suatu masa nanti mereka ditimpa kecelakaan atau hilang keupayaan seperti lumpuh dan sebagainya, maka sel sperma disimpan sebagai satu peluang untuk mendapatkan zuriat pada masa akan datang..walaubagaimanapun, kebanyakannya menyimpan sperma untuk tujuan 'derma'.

tahukah anda bahawa di negara barat, terdapat ramai wanita yg tidak mahu berkahwin dan berkeputusan 'membeli' sperma dr bank supaya mereka boleh mengandung..dan mendapatkan anak tanpa memerlukan lelaki sbg pasangan...

dengan wujudnya bank sperma, wanita boleh memilih siapakah 'bapa' yg akan menurunkan ciri-ciri genetik yg baik kepada anak mereka..maka..ciri2 genetik anak boleh dipilih mengikut kesukaan...sama ada mahu ciri-ciri seperti bermata biru, berambut blonde, malah yg IQ tinggi..lebih hebat lagi...mungkin wanita akan 'membeli' sel sperma dr seorang saintis atau doktor yg bijak pandai, atau sel sperma dr pelakon hollywood yg handsome dan berbakat?...
so, mereka takyah susah2 nak ngurat laki encem...takyah susah2 cari laki bijak untuk dibuat suami..dengan duit, boleh beli 'segalanya'..

sebenarnya kewujudan teknologi tidak 100% mendatangkan kebaikan...malah kadang-kadang mengundang sifat sombong dan bongkak yg mendatangkan kemurkaan Allah....nauzubillah

p/s: nasib baik, bank sperma belum wujud lagi di Malaysia..

Comments

salam ziarah..
beri komen buat pertama kalinya.. =)
ish..perkembangan teknologi adakalanya bagus tapi adakalanya mampu memesongkan akidah...

sekadar pendapat..
(mcm serius je pendapat nur..hikhik!)
Anonymous said…
emm..aku bangkang........lalala =p
Anonymous said…
salam cik sara>>>

hmmm, tajuk tak menahan...hahahhahha
ya, mmg btul pon pompuan tk perlukn llaki sgt, tapi laki2 tk leh hidup tnpa pmpuan kan??

fitrahnya bgitulah

tp sal bnk sperma ni, mmg aku tk stuju lah...seb baik kite ni org Islam, still leh tau bnda ni haram tuk kite apply..

isu bank susu tu pun jadi isu hangat kat malaysia, apatah lagi if one day nnti, dorg wat bnk sperma kat mlysia...

haru biru weih...

jgn la jd cam gmpa bumi kat indon...huhu
mamai said…
bank sperma...darimana datangnya spermatu yer hehehehe
hisham said…
sara...x real la klu pompuan x prlukn lelaki...x asli...hehe..k la u tk cre k
sha said…
sape x perlu lelaki tuh..wire dah 'short' la tuh..
Solehah said…
nauzubillah..tak payah la menular ke Malaysia..tak payah la kita nak lawan fitrah yang sudah ditetapkan..
hasni said…
actually this technique is only for the theoritical la..masih dlm eksperimen lagi
bcoz,sometimes the gene tak express mcm y kt harapkan(cnth nk anak mata kaler hijau ke apa ke)..the mutation mite occur..
tp sperm bank ni memg wujud kt negara omputeh tu hah..kalu kat malaysia ni ada gak,tp sperm bank untuk kambing n lembu jela..hoho

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S