Saturday, May 22, 2010

belajar untuk hidup, hidup untuk belajar.






fitrahnya manusia. bermula dari tak tahu kepada tahu. bermula dari zero, kemudian bertambah menjadi satu, dua, tiga dan seterusnya. kalau makin hari, tiada sebarang penambahan. RUGI. hatta manusia yang hidup dalam hutan macam Tarzan pun, belajar untuk hidup. tiap-tiap hari belajar benda baru. kesian si Tarzan duduk dalam hutan kawan dengan harimau, kawan dengan singa. wait. Tarzan tak kawan dengan buaya kot. 

hey, you know what. hidup dengan manusia kadangkala lagi tertekan. pernah dengar tak pepatah. Anjing tu walaupun dia anjing. tapi dia setia dengan Tuan dia. manusia ni walaupun dia manusia. tiada jaminan dia akan setia. sekurang-kurangnya bab setia. anjing tu lagi mulia. taknak dibanding dengan anjing?. haa. cubalah untuk setia.!  Allah cipta sesuatu tu, hikmahnya banyak kalau manusia itu mahu berfikir.

ada orang, dia lahir dengan buaian emas sudah tersedia milik dia. walaupun dia tak tahu pun buaian itu dari emas atau apa. sekalipun dia se bertuah itu. hidup dia tak indah juga. sebabnya. dia mungkin mustahil untuk main guli petang-petang dengan rakan-rakan, dan mungkin juga mustahil untuk makan di warung tepi jalan sambil bergelak ketawa dengan sahabat handai. paling malang, dia mungkin tidak ada kawan yang tulus ikhlas. zaman sekarang. ada duit ramai yang dekat. *Fakta. sebab duit itu Kuasa.?

nampak tidak?. hidup ini adalah ibarat episod pembelajaran yang berkesinambungan.

belajar untuk hidup, dan hidup untuk belajar.


kehidupan banyak mengajar manusia.*Fakta.


Sekian.


9 comments:

nurain said...

huu..insaf bace ni kak~

kita memang susah nak sedar yang banyak kite da dapat..jarang manusia nak bersyukur, kan?

Shahrul Tanaka Safeai said...

untuk belajar hidup.

FarhanaDr said...

Manusia.. Even kita kenal lama mana pun, tetap rasa macam kita tak kenal lagi dia.. Sebab manusia berubah.. Huhu..

Uruchimaru @ kf said...

betul2.......try n error..!

Syahid said...

Belajar untuk hidup. Hidup untuk beribadah. Entri padu.

Oh! Tarzan dalam hutan ada Jane.

embun d tengah malam said...

tak best la hidup lau takder dugaan..hehhehe

Kujie said...

apa yg kita tempuh sehari2 ada pengajaran tersendiri..kadang2 hari ni tak nampak...esok lusa baru kita faham

rossoneri said...

tarzan mungkin tak kawan dengan buaya tapi dia belajar cara nak berlawan dengan buaya, dan belajar kelemahan buaya...kannnn...dengan perangai manusia pelik2 tu lah, kita dapat belajar banyak benda... ingat lagi masa part time kena layan customer,mmg tertekan sesangat..tapi masih boleh kawal lagi, sbb tak semua customer teruk, customer yang baik tu lah, menceriakan hari kita.. jadilah customer yang baik, wahh tiba2

Rara said...

mendalam jgk mksud entry kali ni.. :)