bukan sebarang kuli..

cerita malam tadi. kawan-kawan rumahku sekaliannya gigih mahu berbisnes. dah buat sample yang pertama, kek coklat mini. sempena Ramadhan yang bakal datang ni bisnes makanan memang adalah yang terbaik. aku ni pun part time dalam arena bisnes gak apa. cuma aku ni kuli je la untuk setakat ni. akan datang mana tau boleh ada rezeki bukak kedai makan sendiri. dah aku ni minat tu ada ke arah ini. so untuk permulaannya, carik je la pengalaman banyak-banyak. try n error. cuba dulu baru tahu.

pengalaman bukannya kau boleh dapat senang-senang saja, tiba-tiba dia jatuh atas riba. bukan jugak kau boleh kutip di tepi-tepi jalan, selagi belum pernah mengalaminya. kau memang takkan tahu.

apa yang boleh aku cakap, aku ini berpengalaman 3 kali sebagai kuli. tak kisah pun. dan kalau boleh aku nak pengalaman yang 3 tu menjadi 10 ke 20 ke. biar banyak-banyak pun tak apa. biar kita pernah jadi kuli tapi kita dapat ilmu, daripada terus jadi bos tapi hanya tahu komplen je, try buat sendiri tak reti. jadi bos pun kena ada ilmu. terutamanya ilmu menghargai pekerja yang ramai orang tak ada. duhai bos sekalian, siapalah anda tanpa pekerja anda? duhai orang atasan, siapalah anda tanpa orang bawahan?

melibatkan diri dalam bidang 'servis' kepada orang. mengajar aku untuk menjadi seorang customer yang baik. bila customer tak banyak cekadak. kami boleh bekerja dengan senang hati. actually banyak cekadak is fine. tapi kerek is not. banyak cekadak means cerewet, tapi yang macam ini bukanlah ramai pun. so sabar still boleh sabar. tapi spesis kerek, memang mengundang menyampah dan menyumpah. so jadilah customer yang tahu berterima kasih, tak mintak banyak pun, asal jangan masam mencuka, dan boleh balas balik senyuman pun dah cukup kan?. really. ianya tak susah.

Comments

Anonymous said…
susah jgk nak layan customer yg banyak kerenah sgt ni.
Shahada Fauzi said…
totally agree with u..point yg perenggan ke-3 dan ke-4..memang betul ape yg sara cakap tu..^_^
Solehah said…
btl tu..yg melibatkan servis ni kene banyak bersabar.
PuanPepel said…
byk org byk ragam~
hans said…
hahaha
bila dapat customer cerewet memang masaklah nak melayan

P/S : Hans! Asal Makin Kurus Bebenor Nih?

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S