Saturday, July 17, 2010

cerita Gigi Geraham Bongsu. heh. I welcome you.




sindrom sakit-sakit gusi belakang belah kiri bermula sejak Khamis lepas. masa mula-mula sakit. macam sampai naik ke kepala. serius. tapi tak lama. dia datang sekejap-sekejap. tapi sakit. gusi macam kebas-kebas. kalau mengunyah guna geraham kiri, akan menjerit 'Auww!'. terasa sakit memang tak boleh buat mengunyah. maka kena mengunya dengan geraham kanan saja. sampai lenguh kadang-kadang. haa. kantoi makan tak henti-henti.

dulunya aku tak percaya gigi bongsu aku ni akan tumbuh. sebab orang lain dah tumbuh lama dah. aku ni dah tua-tua kenapa tak tumbuh lagi. atau aku assume entah-entah memang dah tumbuh tapi aku yang tak perasan sebab ianya tumbuh tanpa sindrom sakit. sebab begitu tak percaya akan sindrom sakit tumbuh geraham bongsu. ni haa, dia datang. and prove it as well.

tadi aku baca pasal gigi geraham bongsu kat wikipedia. katanya dia akan tumbuh antara umur 18-30 tahun. umo aku sekarang 22 tahun 8 bulan. tapi gigi gerahambongsu tu baru ada simptom sakit-sakit nak tumbuh dan belum pun tumbuh lagi. katanya pertumbuhan gigi bongsu ni ambik masa lama. ntahla aku pun tak pasti sangat.

you all plak?. dah tumbuh ke gigi geraham bongsu masing-masing?. dia tumbuh umo berapa?. ada simptom sakit ke cam ne. mehla share ngan aku.....


9 comments:

ASaDa RyutaRo said...

hahahahaha.. sangatlah kelakar pic baby tu! hahaha..

hoOo.. sekarang belum merasa lagi tumbuh gigi bongsu tu.. kata orang, klu dah tumbuh gigi bongsu, ketinggian takkan bertambah. err..

Azuan said...

ntah..tumbuh ke blum tak tahu la haha

cik aiLebiu said...

saya baru start tumbuh 2 minggu lepas sebelah kanan..umur 24..hehe..mmg sakit bila nk buka rahang suapkan makanan ke mulut..dkt 2 minggu jg menahan sakit..skang dah habis tumbuh, mcm perasaan muka dah makin lebar n nmpk berisi pula..mungkin sbb tumbuh geraham ni buat rahang bertambah saiz kot...huhu..

bellar0ssa said...

huhu dah tumbuh semua. dan dah cabut juga.. sebab dah buccally erupted yang atas kiri, bawah kiri plak partially erupted..

so dah jadi pericoronitis.. kene cabut.. bila cabut bawah. atas pon kene cabut nak elakkan supraeruption.

secara teorinye, umur 18-21 thn.. tapi clinically sampai umur 25 thn.. tu la yang aku belajar..

tp 3rd molar ni no function. so kalo sakit baik cabut je =D lagipon boleh elakkan dental caries.

Ery Farieha said...

aku skrg tengah tumbuh
tp da setahun ape nak tumbuh x tumbuh betol2.
tensenn

deus X machina said...

sungguh sadis gambar ni

lya said...

ah, gigi bongsu.. menyampah la.. da lebeh 2 bulan tak tumbuh habis lagik. ngeng jek.. dari sblum cuti dulu lagi.. dia kata muda sgt kut nak tumbuh gigi bongsu.. wakaka...

seimura said...

Aku umur 25 pun tak tumbuh lagi gigi tu. Sebab tak ada rasa demam atau sangat sakit ketika gigi nak tumbuh.

Amir said...

aku punya tgh tumbuh skg ni... rasa sakit2 je dalam mulut skg ni. kdg2 ok je... kdg2 x ok.