sekembali...

salam ramadhan..nak ucap selamat berpuasa kepada semua bloggers n readers yg mengunjungi blog ni..selamat bertarawih juga di malam hari.. lama dah tak update, rasanya dah lebih 10 hari kot..sampai blog pun dah jadi berhabuk nampaknya..bukan skrin laptop yg berhabuk okay..ceh, tetap nak kata yg skrin laptop penulis sentiasa clean n clear..kahkahkah..

blog tak dapat di update kerana penulis bercuti semester selama seminggu, dan selama seminggu juga berada di kampung halaman..dan selepas naik cuti pun penulis sibuk dengan aktiviti sebagai pelajar..haha..musim-musim test baru rasa diri ni macam seorang pelajar..kalau tak, tak rasa pun diri adalah seorang pelajar..kahkah..mungkin terasa diri adalah seperti seorang penulis bebas?..

test pada hari isnin sangat tidak memuaskan hati..test hari selasa juga sama..tinggal satu lg test hari khamis nanti harap2 boleh jawab dgn cemerlang..Amin..dan esok adalah hari untuk pembentangan dan men'submit' report..padahal belum siap lagi..malam nanti baru berbungkus-bungkus untuk siapkan..haha.. seronok wat kerja last minute..rasa macam best jadi pelajar yg jenis camni..(jenis tangguh2 kerja)..tetap bangga dengan perangai sebegini walaupun tahu perangai sedemikian akan men'tension'kan diri..kahkahkah..

cerita bab berada di kampung selama seminggu..semua adalah menarik..best dapat duk rumah n dapat makan masakan emak secara banyak..makan dan makan..abah kata anak dia ni dah 'berisi'..tp rasanya anak no 2 dia ni mmg dah lama 'berisi'..ceh, guna perkataan sopan..guna perkataan 'gemuk' jer lg senang org nak paham..abah suruh kurangkan makan n banyakkan minum air..ish..nape abah tak cakap jer yg anak dia ni kena berdiet....

cuti yg lepas ni juga penulis dan keluarga dapat bertemu dengan pakcik n keluarga dia yg tinggal di Jepun..banyak benda yg pakcik ceritakan tentang kehidupan di negara matahari terbit tu.. life kat sana totally different dengan kat malaysia..dan beliau kata, sesekali balik malaysia, dia rasakan yg life org malaysia ni terlalu bebas dan tiada displin..mmg sedia tahu yg org jepun sangat membudayakan kehidupan berdisplin..sangat tertarik dengan cerita beliau bahwa anak2 yg pergi ke sekolah diwajibkan berjalan kaki dr darjah 1 lagi.. dan anak beliau berjalan kaki selama 40 minit untuk sampai ke sekolah..ibu bapa dilarang menghantar dengan kenderaan.. bagusnya jepun boleh buat peraturan sebegitu..bukan macam kat malaysia.. naik basikal 10 minit ke sekolah pun dah merungut-rungut secara banyak.. apatah lagi kalau disuruh berjalan kaki selama 40 minit..menangis agaknya..dan pakcik turut bercerita bahawa kerajaan jepun membiayai setiap anak yg bersekolah dengan pembiayaan rm350 sebulan.. dan jika bukan warganegara jepun sekalipun, tetap mendapat pembiayaan sedemikian..terasa negara tersebut adalah negara yg murah hati..pakcik juga bercerita bahawa di musim sejuk semua warga yg bekerja akan membawa bekal makanan ke tempat kerja.. ianya bukanlah wajib.. tapi dah jadi satu budaya.. rasanya kat k.l ni nak tengok org bekerja bawak bekal makanan ke tempat kerja mmg hampir mustahil dijumpai.. bercerita pula tentang kebajikan pesakit.. di sana, adalah mustahil untuk pesakit menunggu giliran untuk bertemu doktor..ini kerana sebelum ke hospital, kita terlebih dahulu akan menelefon hospital dan menceritakan masalah kesihatan yg dihadapi, ianya seperti pendaftran awal..dan apabila tiba dihospital.. pesakit akan terus dilayan dan tidak perlu lg menunggu giliran berjam-jam.. sistematik! seperti cogankata 'rakyat didahulukan'.. bilalah agaknya sistem kebajikan pesakit di malaysia akan di upgrade seperti itu? cuma kalut dengan cogan 'satu malaysia'..tapi tiada perubahan juga..

bercerita tentang bulan ramadhan.. bersyukur kerana dipertemukan lagi dengan bulan penuh barakah ini.. sangat teruja menyambutnya kerana kali ini penulis menyambut ramadhan di rumah sewa..dapat bersahur dengan sempurna..makanan sahur dapat dimakan panas2.. dulu masa duduk kolej kadang2 tiada makanan sahur.. cuma minum nestum sahaja.. kalau ada nasi pun, cuma makan nasi sejuk yg dibeli selepas tarawih..beli awal sebab tak larat nak turun cafe jam 4.30 pagi..rupanya musim sebegitu dah berlalu..alhamdulillah.besar hikmah duduk di rumah sewa..semoga ramadhan kali ini dapat beramal ibadat dengan lebih sempurna..Amin.


Comments

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S