Wednesday, March 25, 2009

kenapalah macam tu yek..

lagi2 dibangkitkan pasal isu PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains Matematik dlm Inggeris).. ramai plak nak jadi hero melayu.. membantah sistem ni.. dengan alasan nak martabatkan Bahasa Melayu.. matlamat tu pada aku mmgla baik, malah bagus sangat2.. tapi, kenapalah kita tak berfikir di luar kotak? berfikir dalam dimensi yg berbeza.. sistem ni dah berlangsung lebih dr 5 tahun..dan pastinya ia bukan satu ujikaji..atau eksperimen..ia adalah satu perubahan ke arah satu dimensi baru yang mendatangkan byk kebaikan pada kita semua, terutama kepada adik2 kita yg melalui sistem ini.. siapa yg berhak komen bahawa sistem ini tak bagus? "anda sebagai tukang bg komen nak kata sistem ni tak bagus sedangkan bukannya anda yg laluinya..open your eyes ok, dont compare our country with countries like germany n japan, there both are not develope country like us..yes! both germany n japan use their own language..they deserve to do that..it becoz they are really high tech.."
bahasa melayu or bahasa Malaysia boleh dimartabatkan dengan byk lg cara lain.. kenapalah kita hanya nampak sains n math saja sebagai penyelamat bahasa kebangsaan kita.. is it because we were lack of idea? apa salahnya kita kuasai kedua2 bahasa dengan baik, malahan sekarang ramai org nak belajar pelbagai bahasa, sampai nak mahirkan diri dalam 3 or 4 bahasa.. tambah bahasa mandarin..perancis..bahara arab..
kat sini saya nak kongsikan satu cerita, saya pernah sembang ngan seorang foreigner.. then dia bgtau bahawa dia hanya kenal org Melayu di Malaysia ni sahaja.. dia tak nampak org Melayu travel ke negara luar n cari makan kat sana macam bangsa cina n india..yes! org melayu jarang sangat berhijrah ke luarnegara.. kita lupakan budak2 yg dapat tajaan belajar luar negara! they are traveling only becoz of scholarship..macam mana kita nak travel klu cuma kuasai satu bahasa ja?
rezeki ada dimana2.. Allah limpahkan kurniaNya di mana2 tanah di muka bumi ni... kita bising bila byk sgt org luar masuk cari makan kat negara kita, kononnya risau kalau rakyat negara kita tak cukup makan pulak.. padahal mereka tu berusaha cari kurnia Allah kat bumi ni...siapa yg usaha maka Allah akan bagi rezeki pada dia.. kita plak rakyat malaysia asyik nak kena suap ke mulut! kalau tak disuap, maka tak henti2 komen itu dan ini..kata kerajaan tak bagi itu, tak bagi ini.. sebenarnya kita tak bersyukur..
ermmm..tepuk dada tanya selera, (lu pikirlah sendiri!)..

1 comment:

Uruchimaru @ kf said...

emm..no komen..!

*mate terkebil-kebil.