my obsesi!

dunia kartun yg menyeronokkan..

kenapa aku suka komik/kartun/anime...?

sebab dari kecik dah didedahkan dgn dunia kartun...yg pertama of coz pengaruh tv, cerita kartun yg macam2 time cuti skolah..keduanya pengaruh kakak aku yg gila kartun jugak..ketiganya, pengaruh dr abah yg suka belikan kami komik macam gila-gila dan ujang yg selalu diulang baca oleh kami sampai koyak cover komik tu..(masa tu skola rendah lg)..bila skola menengah komik ni aku beli or my sis yg beli n kami kongsi baca..lepas aku spm, kitorang adik beradik kumpul buku naruto n cd nyer sekali..dan sampai da 21 tahun, still gila kartun sebab aku ada adik umo 7 tahun.. yg asyik tengok kartun dan kartun ja 24 jam..

kartun yg aku suka?..byk sgt.. tak teringat nak sebutkan..tapi paling tak lupa kartun disney..
lg2 mickey mouse n donald duck..then kartun2 yg macam2 lah,dragon ball..doraemon,tom n jerry..sailormoon S, detective conan, catdog, spongebob..naruto..atasinchi, kiteretsu, upin & ipin..dan macam2 kartun...

masa aku skola dulu, kalau time kartun dragon ball..sabtu n ahad..semua org akan dok depan tv.. including my dad..haha..even dragon ball tu tak logik... budak berekor jadi bigfoot, goku bleh mati hidup semula..trunks masa depan..cyborg bleh kawin..byk la yg tak logik..tp..kitorang kat rumah tetap setia menonton dragonball sampaila episod last.. (masa aku form 3)..

sekarang klu dapat peluang tengok tv..aku tengok ja kartun...dan naruto adalah anime yg aku gila minat wat masa skrg..cuma cerita kat tv asyik ulang2 ja..tp kalau baca manga naruto...mmg ceritanya makin kompleks...

ada org kata umo cam aku da tak sesuai tengok cter kartun...tp kenapa? bg 37 sebab!

aku tak rasa yg org yg minat tengok kartun even da dewasa bersikap tak matang, (ops, aku budak lg tp sgt matang..ehemm)..sebenarnya kartun adalah hiburan ringan yg bleh hilangkan stress... kartun yg lucu macam spongebob n catdog selalu wat aku gelak pecah perut..dan sebenarnya ada kartun/anime yg memberikan pengajaran malahan ilmu pada kita..aku yakin sebagaimana org mencipta drama, macam tu jugak kartun, ia tak dicipta saje2, malah mengandungi mesej berharga sekiranya kita benar2 memahami jalan cerita kartun tu..

org kata kartun tak logik n hanya rekaan/imaginasi pelukis..

sorry naik lorry, adalah salah jika statement ni ditujukan hanya pada kartun, ini adalah kerana, cerita berbentuk fiksyen or filem2 omputih tu lg banyak tak logik dan lg byk rekaan bercampur angan2 penulis skrip n pengarah..mana ada manusia bleh terbang.."dont arguing me"..(tak terkecuali cerita melayu: rekaan yg nmpk sangat rekaan/ tipu yg nampak sangat menipu)..cthnya cerita misi xxray..(byk lg cth lain)..

Comments

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S