matahariku..


matahari adalah ciptaan Allah yang amat bernilai kepada makhluk Allah yg menghuni bumi, sebenarnya cahaya matahari tidak hanya penting kepada tumbuh2an, tetapi ianya sangat penting kepada manusia.. lupakan tentang krim pelindung matahari yg kita pakai supaya wajah kita dilindungi drpd cahaya matahari, kita sebenarnya tak perlu buang duit pd perkara yg kita tak pasti keberkesanannya..

cahaya matahari pagi sangat bagus untuk sistem pertahanan/imun tubuh kita.. vitamin D yg terhasil drpd tndkbls kulit terhadap cahaya matahari juga membantu penyerapan kalsium dan fosforus untuk mengelakkan osteoperosis/tulang rapuh..

vitamin D yg terhasil drpd cahaya matahari juga mampu mencegah kita daripada mendapat penyakit kanser..tidak perlu terdedah lama kepada cahaya matahari, hanya sekurang2nya 15 minit setiap pagi..(tempoh masa sidai basuhan di ampaian/ menyiram bunga di halaman rumah) sudah cukup untuk kita membekalkan tubuh kita dengan vitamin D semulajadi anugerah Allah yg Maha Kuasa..

malah, sebenarnya cara semulajadi yg baik ini dapat membantu kita supaya menukar tabiat iaitu tabiat bangun lewat kepada tabiat baru iaitu bangun awal pagi ( seeloknya b4 jam 10am)..dan dapatlah kita melakukan pelbagai kerja berfaedah di waktu pagi..

sekiranya kita berjalan kaki pada waktu pagi... kita tak perlu pakai payung dengan alasan panas..
sekiranya jam anda belum melepasi jam 10pg, tidak mengapa jika tidak memakai payung, kerana faedahnya yg didapati adalah lebih baik drpd usaha pki payung utk elak kulit jadi gelap..


Comments

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S