Monday, April 6, 2009

AyAm

hr ni adalah hr batal memboikot makan ayam..setelah 10hr aku berpuasa drpd makan chicken kt k.l ni..knapa aku boikot makan ayam kat kl??? sebabnya aku cam takut coz byk pmbekal ayam mentah kt k.l ni tak terjamin kesucian penyembelihannya!..lgpun byk pembekal ayam adalah cina n india...jadi aku dgn berat hati terpaksa memboikot sebarang hidangan b'unsurkan ayam ...tapi pemboikotan aku terpaksa di batalkan gara2 kesihatan aku yg tak berapa bagus ni...akhirnya aku terpaksa gak makan ayam...apa yg berlaku pada aku? suspen ke?

sepanjang 10hr aku berpuasa dari hidangan ayam, aku hanya makan berlaukkan ikan, udang, sotong n daging.. tapi plg kerap mkn ikan... semalam aku rasa cam bdn aku gatal2..ada merah2 kat tempat gatal 2..waa! sebenarnya dulu aku tak pernah ada alergik bab makan..tapi sejak cuti bulan 12 hr tu... (aku duk umah je ngn famili).. ada pulak pembawa virus dr skola adik aku (smkas).. bawak virus tu..alahai si virus..kecil2 cili api kau ya! ..

lepas2 tu kitorang sekeluarga dijangkiti alahan gatal2.. maka bermulalah pemboikotan hidangan dr laut utk mengelakkan gatal2..tp bila da bulan 1,2,3, aku, mak aku n ayah aku cam da elok sket..mkn gak kgkdg, tp tak la selalu.. namun disebabkan tindakan aku yg makan kerap sejak 10hr lepas, ianya dah mendatangkan kesan pd kesihatan kulit aku...lgpun alahan ni mudah dtg sebab kondisi aku yg tgh demam sejak jumaat lepas... (imun kureng)..

bila takleh makan makanan laut, maka takkan aku nak mkn telur n daging je sbg sumber protein, nnti bdn aku tak dapat menjana asid amino perlu yg tubuh aku tak dapat sintesis sendiri..bila kekurangan asid amino, maka tak dapat la hasilkan enzim2,sel2, tisu2 yg baru untuk kelangsungan sistem tubuh aku...

jadi..aku tak punya pilihan melainkan menanamkan rasa yakin yg tggi bahawa ayam di sekitar k.l terjamin kesucian penyembelihannya...(da yakin br leh makan)..! huahua

No comments: