Sunday, May 17, 2009

oprah's big give.

mlm td adalah malam ahad..aku telah menonton satu rancangan tv yg aku rasakan sangat bermakna dan bermanfaat..rancangan tv yg bertajuk oprah's big give kat ntv7..kalau tak silap rancangan ni baru saja diterbitkan, ianya berbentuk realiti tv dimana ada hampir 20 peserta yg join untuk merebut hadiah bernilai 1juta us dolar..bila dgr tajuk nya mesti dah terbayangkan bahawa rancangan ini adalah berbentuk amal jariah..maksudnya program yg bukan hanya realiti yg kosong semata2..dan bukan program realiti bertanding siapa cantik, siapa suara sedap..tak perlu buang undi untuk sokong sapa2..tak perlukan undian sms sapa2..rancangan yg aku rasakan sangat bagus dan patut dicontohi dan ditiru oleh penerbit malaysia..tiap mggu peserta diberikan cabaran untuk membuktikan siapa antara mereka yg terbukti berjaya meringankan beban yg ditanggung org lain..cthnya sepasang regu peserta diminta mencari dana bg membantu seorang wanita yg telah menabur bakti memelihara kanak2 sindrom down...dana yg dikutip 100% akan diberi kepada wanita tersebut...

ala2 macam rancangan bersamamu kat tv3, tp dipersembahkan dalam bentuk realiti tv..maklum je sekarang byk sangat program realiti tv..tp aku sangat suka rancangan ni...walaupun kadang2 kita fikir bahawa amerika bukan negara yg baik, tp bila tengok rakyatnya yg sangat berjiwa insan mmg rasa tersentuh hati susah nak cerita, semangat kekitaan dalam kelompok kejiranan mmg berbeza dengan suasana kat k.l,yg baik kita jadikan teladan, yg buruk jadikannya sempadan..ermmm..mmg berhasrat nak terus tonton rancangan ni utk next episod..jom sama2 kita tonton...

No comments: