Thursday, September 18, 2014

Hari Malaysia di Pantai PD.



Selamat Hari Malaysia. terima kasih PM kerana memberikan cuti umum. selalunya cuti umum yang jatuh pada hari bekerja maka aku akan termenung saja di rumah. tak ada plan nak ke mana-mana. tapi kali ini kami join trip orang lain. bukan trip lah. anggap saja ia aktiviti cuti umum. melawat pantai dan laut. Ya. PortDickson kami datang. rombongan 5 buah kereta. salah satu kereta datang dari Putrajaya. yang lain memang dari N9.




Bilakah kali terakhir daku ke pantai?, tidak ingatlah. rasanya pada tahun 2011. dan kali terakhir mandi laut?, masa tahun 2004. lebih 10 tahun yang lalu. itupun masa rombongan SPM '04. walaupun aku memang suka berjalan-jalan, tetapi jarang ada peluang berjalan ke tempat peranginan. kalau tak beriya orang ajak, tidaklah kami sampai ke sini.




dari Putrajaya ke Senawang, dan kemudian ke Port Dickson. pantai yang kami pilih ni memang okay. masih cantik. orang pun ramai tapi taklah sesak sangat. cuma satu kekurangannya, tak ada tandas atau bilik air yang membolehkan kami mandi bilas selepas mandi air laut. so kalau nak buang air, jawab dia kat laut jelah. tapi big problem bagi aku sebab tak mungkinlah aku tak mandi bilas selepas mandi air laut. dahla baju penuh pasir. actually sebab kami follow orang, so pada mulanya memang taktau akan ketidakwujudan tandas. 

so kami terpaksa keluar, naik kereta dengan basah-basah, pergi cari petrol pam atau tandas awam yang berdekatan (tapi jauh jugaklah dengan jem lagi). kat area ni aku rasa lebih kurang 200 pengunjung dalam satu-satu masa (mungkin lebih ramai pada hari cuti), tapi macam agak melampau lah tak ada tandas/bilik air/bilik persalinan. kalau disediakan tandas berbayar pun orang akan bayar. I memang cannot brain this. ni pantai yang berdekatan dengan Politeknik Port Dickson. perkara ini bagi akulah, sangat tidak patut. please somebody yang 'pegang' Port Dickson, please fix it. 

untuk perkara lain, so far tak ada masalah. aku pergi dengan pakej semua makanan disediakan oleh 'penganjur' iaitu sepupu kepada kesayangan. makan sangat banyak pada hari tersebut. macam-macam ada. perut tak alami sebarang masalah. kami sangat berseronok. cuma keluarkan duit petrol dan tol sahaja. itupun dalam rm50 jugak habis. tapi masih dianggap murah untuk satu program cuti-cuti yang beberapa tahun sekali. 

dari itu, sekian entry cuti-cuti, yang baik jadikanlah teladan. wassalam.






1 comment:

Blossommommy said...

Bestnya cuti-cuti, cuti sekolah kali ni tak ke mana-mana pun . Jom singgah blog saya, saya ada syer jalan-jalan ke Kuala Terengganu bulan Jun hari tu