Tuesday, June 12, 2012

usah pertikai.


kadangkala hairan dengan pemikiran manusia yang bukan lagi tahap cetek, tapi akalnya tandus. kalau tahap cetek tu kira ada la jugak takungan air boleh bagi sang burung yang kehausan singgah minum. tapi kalau tandus. sudahlah kontang tiada air, ditabur benih emas sekalipun sudah tentu sia-sia. begitulah diibaratkan.

banyak orang. suka pertikai benda yang dia bodoh tentangnya. bukan bodoh tidak boleh diajar. masalahnya sekalipun diajar, dia tetap mahu bodoh juga. 

'Membazir Amalan Syaitan'.

bila ada no plat kereta dibida hingga setengah juta. keluar lah ayat 'membazir amalan syaitan'. tapi tahukah anda. perkara pembaziran yang paling dibenci Allah dan Rasulullah adalah apabila kamu makan, kamu tidak habiskan makanan di pinggan kamu. 

perkara yang kecil-kecil memang kita tak nampak. kita cuma akan nampak perkara yang besar-besar, seperti hal duit RM520,000. memang besar lah dimata kita yang baki akaun bank bulan-bulan kurang dari RM520. yang hairannya. sekalipun sedar dalam akaun cuma ada ringgit malaysia lima ratus, tetap jugak beli beg tangan harga dua ratus

habis kau ingat, orang yang beli no plate setengah juta tu, dalam bank dia cuma ada sejuta RM?.. jangan bengap sangat. 

If you guys have RM1000 in your bank account, spending RM50 for a pair of shoes would you call it a waste?

same goes to people who are rich. if they have multi million RM in their account, why bother if they spend half of million once in a decade on what they like. 

Alaaa. 500ribu lebih baik buat jariah. ramai lagi yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

well, bila kat bahu orang lain pandai sebut jariah, padahal kalau kat dompet sendiri ada rm100, nak derma seringgit pun kedekut.

jangan sewenangnya pertikai harta orang yg kaya raya. mereka mungkin berzakat dan bayar cukai hgga jutaan ringgit. kamu yg mengata tu?. zero!


tak salah pun tak jadi orang kaya, tapi orang yang kaya pun tak salah kalau mereka itu kaya. apatah lagi jika mereka dilahirkan dalam keturunan yang dah ratusan tahun kaya raya. kalau ratusan tahun dulu kekayaan raja-raja mungkin dari hasil dalam negara, tapi zaman dah berubah, sekarang kita dizaman semua orang mahukan kebebasan kewangan. orang tak simpan duit dalam peti besi dah. sekarang kita dizaman kalau ada peluang je, sambar, ada modal sikit sekalipun, pilih bisnes, ada modal tak berapa ribu pun,  invest. so, usah pertikailah kalau mereka yang ada modal jejuta, nak dapat balik setengah juta macam petik jari je. 





3 comments:

Nabiel said...

yang penting bersangka baik.kita tidak tahu mcm orang yang kaya itu belanjakn wang dia.dan kita tidak tahu macam mana orang yang kurang kaya itu belanja kn wang dia.

apa pun,lebih baik kita bersangka baik dengan smua orang.bukan ada persamaan antara kita dengan orang yang mempertikaikan bidaan itu?=)

Seimura said...

Terbaekkk...

♥CIK SHA♥ said...

tu la kan? haishhh..manusia ni mmg suka begitu..suka mempertikaikan benda yg depa tak tau kebenaran di sebaliknye..