Sunday, February 12, 2012

apa itu amanah?

Amanah itu boleh diuji bila kita berada di situasi-situasi berikut:-

*lepas solat kat surau awam, nampak handphone siapa ntah tercicir, kita ambil handphone tu, tolong simpan sampai la tuan dia mungkin call. and make sure tuan handphone tu dapat balik barang dia.

*kita nak bukak Facebook/email kat cybercafe tapi ada orang sebelum kita lupa nak log out. kita terus log out dulu tanpa sibuk nak baca apa isi inbox message or wall dia.

*kita tahu tentang keburukan/keaiban seseorang tanpa sengaja. lalu kita tidak pernah terdetik untuk membuka aibnya/ menceritakan aibnya kepada sesiapa.

*dan banyak lagi situasi-situasi yang lain. amanah itu bila kita berusaha memberikan hak kepada yang berhak dan tidak mencerobohi hak orang lain walaupun diberi peluang.

-senang kata, semua perkara yang kita harap apabila kita berada di situasi mangsa, orang lain akan amanah untuk kita. sukakah kita apabila kecuaian kita diambil kesempatan oleh orang lain?  dan yang pasti. kalau kita tidak amanah dengan manusia, sekalipun kita amanah dengan Allah seperti menutup aurat dan menjaga solat. ingatlah bahwa dosa dengan manusia adalah hutang yang perlukan kemaafan dari manusia juga untuk dilangsaikan.



alkisahnya my sister tercicir handhone kat surau putrajaya sentral jumaat lepas. dah sampai rumah sewa aku baru sedar handphone takda. terus aku call handphone dia and sungguh nasib baik orang yang jumpa handphone dia tu seorang gadis yang amanah. sanggup tunggu kami berpatah balik ambil masa dalam 30minit jugak. 



dan ini adalah juga watak penyelamat sebenarnya. my sister sangat lucky sebab she was with me at that time. kalau dia sorang-sorang. aje acane nak get the phone back?.. baiklah jangan peduli sangat dengan environment kepsi tersebut. penulis tak pernah say no to kepsi no matter what rumours i heard. 


p/s:- foto-foto di snap semalam,di Alamanda Putrajaya

No comments: