Perubahan Fizikal Ketika Mengandung.


Assalamualaikum. lama dah kan tak nampak penulis?. this is me pada 33 minggu kehamilan. ada beza ke dengan sebelum pregnant?


Sejujurnya aku ni memang dah mengembang sebelum kawen lagi. sejak plan nak kawen (a year b4 wedding date) hati memang riang kuat makan, hati senang lah orang cakap. dari 60kg ke 67kg. plan nak diet sebelum kawen pun kelaut sebab aku baru dapat kerja kerajaan (ofis hour) April 2015. faham-fahamlah kerja menghadap PC, duduk berjam-jam, menternak lemak lah jawabnya jadi perancangan untuk lose weight gagal sama sekali. aku memang kawen masa tengah gemuk. mujur baju wedding yang ditempah tu muat dengan badan.

lepas kawen memang aku plan nak terus dapat baby. memandangkan umur aku masa kawen pun dah 28 tahun. beberapa bulan sebelum kawen lagi dah mintak kat Allah agar diperkenankan hasrat nak dapat baby secepat mungkin. Alhamdulillah Allah makbulkan doaku. kalau ikutkan usia kandungan aku sama dengan usia perkahwinan jugak. aku nikah 11/12/2016 and EDD aku 10/9/2016. aku tak sempat period pun lepas kawen. bunting pelamin kata orang.

ok. cerita bila pregnant ni perkara paling ditakuti ialah pertambahan berat badan mendadak sebab biasa dengar if pregnant akan bertambah berat 10kg ke atas. takkanlah berat aku cecah 77kg b4 bersalin. atau 80kg. aku ni dah la rendah je orangnya. tak sanggup nak mengembang and berjalan macam penguin. kalau korang jenis slim melim takpelah tak kisah sangat. untuk kategori terlebih BMI macam aku ni sumpah takut nak mengembang lagi. Kahkah.

Berat aku now 69.5kg. Thank you baby sebab dah sedut zat sedia ada dari mommy yang terlebih zat ni. Actually terima kasih kepada alahan 2 bulan yang aku hadapi masa 1st trimester sampai hilang 4 kilogram. jadi berat aku untuk setakat dah 8 bulan kehamilan ni naik 2.5kg dari berat sebelum mengandung. Kalau dilihat dari segi fizikal pun cuma perut yang nampak beza. bahagian lain memang dari asalnya dah berlemak. muka aku pun tak bertambah tembam pun sebab memang dah sedia tembam. 

aku syak mungkin ni faktor keturunan. emak dan kakak aku masa pregnant pun tak mengembang. Seingat aku, masa emak aku dah 7bulan keatas barulah aku perasan aku nak dapat adik baru. Macam tiba-tiba je emak dah nak bersalin. eh. aku pun masih pakai baju kurung pegi ofis sampai kandungan dah 32 weeks (7 bulan lebih). now dah 33weeks baru simpan semua baju kurung n pakai jubah pulak. jubah pun aku tak beli tapi pinjam dari kakak. sebab nak pakai dalam sebulan lebih je lepas pantang pakai balik baju sebelum mengandung kan. lagipun aku lebih kepada nak control belanja, lebih baik buat beli barang baby dari beli barang mommy. 



izinkan mommy selfie. 

kalau ikutkan kurang dari 7 minggu je lagi nak jumpa baby. perasaan sekarang ni berbaur sangat-sangat. tak sabar pun ada, berdebar pun ada. maklumlah zero pengalaman. 1st mom kan. hanya mampu berdoa je agar aku mampu harungi saat-saat melahirkan nanti dengan tenang dan tabah. 33 minggu hamil, aku masih drive sendiri pergi ofis memandangkan ofis bukan jauh pun cuma 5 minit je drive kalau tak jem. kalau jem pun adalah dalam 15 minit paling lama. 

setakat ni Alhamdulillah aku belum mengalami kaki bengkak atau kebas-kebas tangan. secara fizikalnya Allah masih pinjamkan kekuatan untuk aku berjalan and buat aktiviti harian macam biasa. masih boleh memasak jika rajin, masih boleh mengemas rumah jika mahu. Hahaha. kemas rumah seminggu sekali je sebab aku kerja. tapi most of the time husband yang kemas. untung dapat suami yang pembersih dan tak suka tengok sepah-sepah ni. Hehe. 


ikutkan hati nak menaip banyak lagi tapi tak apa kita story lain kali. aku masih mahu menulis sebelum masuk hospital. Haha. 

Comments

Bro Framestone said…
Alhamdulillah

Tak lama lagi jadi ibu.... ;)

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S