Friday, December 9, 2011

Senarai Saingan Peringkat Kumpulan EURO 2012



Kumpulan A

Poland
Greece
Rusia
Republic Czech


Kumpulan B

Netherland
Denmark
Germany
Portugal


Kumpulan C

Spain
Itali
Republic of Ireland
Croatia


Kumpulan D

England
France
Sweden
Ukraine


Hi readers, maaflah tiba-tiba je update pasal bola. well, sharing is caring. kan?

oklah, menurut senarai di atas, dikatakan bahwa kumpulan B adalah kumpulan maut. Netherland, Germany dan Portugal ketiga-tiganya adalah pasukan hebat. tapi pada aku Germany je kot yang bagi saingan hebat sebab Germany adalah pasukan yang kalah kepada juara iaitu Spain pada tahun Euro '08. apapun bola sepak bukan bergantung pada sejarah. pemain 3 tahun lepas belum tentu akan beraksi lagi pada tahun hadapan.

imbas balik Euro 2008, Spain menjuarai Euro Cup dengan gol tunggal Fernando Torres. tempat kedua jatuh pada pasukan Germany. tempat ketiga dan keempat dipegang oleh Russia dan Turkey. tapi tahun depan nampaknya Turkey tak ada dalam senarai Euro 2012. Euro 2008 memang Rusia mantap sebab ada Arshavin.  player yang comel-comel tu. sampai Netherland pun kena belasah dengan Russia 3-1 di peringkat suku akhir. Hehe.

apapun, Euro 2012 akan berlangsung pada awal bulan Jun tahun hadapan. so sekarang dah boleh pilihla pasukan kegemaran masing-masing. penulis dari dulu sokong Germany. pernah sokong Spain sebab ada David Villa je. :p


p/s: jangan plak ada yang tanya kenapa Brazil tak ada dalam senarai. Euro Cup untuk negara-negara Eropah sahaja yaw.


No comments: