Wednesday, February 25, 2009

kuch kuch hota hai

siapa yg tak tau filem kuch kuch hota hai? tapi aku bukanlah nak cerita pasal filem yg pernah mencapai rating box office suatu ketika dulu, tapi sebenarnya ada yang tersirat di sebalik cerita ini.
aku masih ingat lagi, filem ni ditayangkan masa aku darjah 6, semua orang minat cerita ni, tak terkecuali aku sendiri, aku tengok cerita ni berulang-ulang kali, pada aku cerita ni best sangat, dan macam biasalah bila kita menonton cerita hindustan, kita mesti berangan kononnya kita hero atau heroin cerita tuh, huhu.. dan aku? aku membayangkan aku memegang watak Tina, budak baru yang masuk kolej, anak kepada pengetua lagi, cantik menawan pulak tu, gadis yang berjaya memikat hati hero kolej/hero cerita..wow.. hebatkan angan2 aku? tapi mungkin sebab realiti zaman sekolah dulu, aku punya cerita sama macam watak Tina dalam kuch2 hota hai, aku adalah budak yang baru bertukar sekolah. dan dalam masa yang sama ada pulak seorang hero kat sekolah tu minat kat aku. biarlah aku gelar dia Rahul..(tp aku bukan anak guru besar sekolah tu) hihi. amacam? sama tak watak aku ngan Tina? tapi mesti korang tertanya2 siapa pegang watak Anjali?
haha, dalam cerita aku waktu tu, Anjali ni takda, sebab Rahul aku takda kawan baik perempuan masa sekolah rendah, apatah lagi kawan perempuan yang tomboi, hihihi..jadi watak aku sebagai Tina masa zaman sekolah dulu lebih baik daripada watak Tina yg sebenar. sebab aku tak rampas Rahul daripada sesiapa. tapi itu semua cerita dulu2. cerita 10 tahun yang lalu, jadi apa pulak cerita yang sekarang?
cerita yang aku pegang watak Tina hanya sementara je. lagipun aku tak pernah bagi respon pada Rahul yang sebenarnya aku pun suka kat dia. tp hakikatnya memang aku suka kat dia, dah tentulah dia hero cerita nih. mestilah aku suka.hihihi. aku cuma nak berkawan dengan dia, tapi itu pun aku tak mampu lakukan, sebab aku ni pemalu. aku cuma berkawan ngan dia setelah aku form 2, dan masa tu aku ngan dia bukan lagi bersekolah di tempat yg sama. (so tak la malu sangat).. itupun cuma melalui panggilan telefon talian tetap rumah. hihi. sedar tak sedar, rupanya dah lama aku berkawan dengan dia, dan aku berkawan dengan dia sehingga saat ini. tanpa aku sedari, sebenarnya akulah Anjali dalam cerita ni, Anjali kawan kepada Rahul. kawan paling lama. lebih 10tahun. dan sememangnya ada Tina diantara Rahul dan Anjali. Tina tu dah tentulah gf Rahul yang sekarang. Rahul memang cintakan Tina, dia pernah beritahu aku tentang itu, walaupun ianya sangat mengguris hati aku, tapi bagi aku, aku puas hati jika itu adalah perkara yg menggembirakan dia. sebagai kawan baik, aku cuba memahami dia, dan apa sahaja yang membahagiakan hati dia, ianya adalah kebahagiaan buat aku.
Berbalik pada cerita kuch2 hota hai, Anjali mengundur diri, meningggalkan Rahul. mungkin aku harus berundur diri, andai ada jodoh, mereka pasti berkahwin dan aku juga harus meneruskan jalan hidup aku. mungkin dalam pelayaran aku melalui hidup ini, Rahul bukan sebagai nakhoda.
hidup perlu diteruskan, bukan semua yg kita impikan akan tertunai, kadang2 cinta itu tidak dapat kita miliki, tetapi bagi aku, cinta itu dihati, walau bersendirian ia pasti menemani, walau tiada di mata kini, ia hadir tatkala dirindui, tiap yang manis mampu dikenangi. kerana asasnya, ia kekal di dasar hati...