entry ini tentang..

biotek adalah course dimana anda wajib masuk lab n do research! kalau tak, biotek is nothing.. so, undergraduate student of biotech sebenarnya macam ambik degree sebagai latihan asas, kerana, after graduate, degree holder of biotek takkan jumpa biotech job dalam pasaran kerja, yg ada cuma company or institusi pendidikan tinggi yg perlukan mereka sebagai research assistant..
untuk jadi main reseacher,modal bukan sedikit. kerana instrument untuk research adalah sangat mahal, sesuatu kajian ( yg makan masa bertahun2 untuk berjaya ) hanya akan dapat dilakukan oleh seorang yg bergelar doktor atau profesor, kerana mereka telah diberi kepercayaan oleh government or syarikat swasta yg akan bagi mereka modal sekurang2nya bernilai ratusan ribu ringgit..dan fresh graduate lah yg selalunya akan jadi research assistant kepada mereka..dan research assistant akan selalu habiskan masa dalam lab..
dan aku pulak bukan sejenis manusia yg suka duk dalam lab, maka macam mana tu aku nak kerja dalam bidang ni?..nampaknya aku kena ambik degree dalam bidang lain plak kot..aik! nak ambik dua degree?..bunyi cam hebat.. ramai sangat yg ambik master, jd cam dah tak heran, tp bukankah tak ramai yg pegang lebih dr satu degree?...aik.. betulkah aku nak ambik lagi satu degree?..huhu..confused..confused..
apapun. dalam entry ini aku selitkan story n gambar2..yg berkaitan dengan pembelajaran aku sebagai seorang student biotecnology..




the laminar flow.. teknik kultur wajib dilaksanakan dalam tempat ini, jika tidak, % contamination adalah tinggi dan cell mungkin gagal untuk tumbuh..huhu



teknik tissue culture antara yg sangat penting untuk dipelajari dalam course bioteknologi, tp kat um subjek ni bukanlah subjek wajib course, ianya adalah subjek pilihan, tapi kalau tak ambik rasa cam sangat rugi plak.. subjek ni nampak cam mudah, tapi mana ada yg mudah kalau kita tak usaha..


bekas ni sangat kecil, tapi sel boleh tumbuh dengan baik coz environment dalam bekas tersebut mempunyai medium yg di design bersesuaian dengan segala keperluan asas untuk pertumbuhan sel.tumbuhan yg di culture kan ni akan terus membesar selagi nutrien dalam bekas tersebut mencukupi, cara meng'culture'kan nya, adalah sangat simple, tapi kebersihan dan ke'steril'an perlu dititikberatkan.kalau tidak, akan berlaku contamination dan pertumbuhan akan terganggu, biasanya kontaminasi adalah disebabkan bakteria atau fungus. percaya tak bahawa kami menggunakan clorox time strelization step..jadi kena hati2, takut baju anda yg berwarna boleh luntur time strelization process..hehe..




formation of shoot..


formation of leaf..



root cell, tp tumbuh daun, agaknya sel daun termasuk secara tak sengaja..



multiple shoots..
p/s: ciri2 penulis: minat menanam, tp tak minat menanam dalam lab..huhu





Comments

abang besi said…
awaks,macam best je study bio aura tu?eh..bio aura plk...biotek..heheh....
mst poning kepala kn...

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S