Pregnancy: Perkembangan 2nd Trimester

Alhamdulillah now dah masuk 26weeks maksudnya dah cukup 6 bulan usia kandungan. macam sekejap pulak masa berlalu. tinggal 3 bulan je lagi InsyaAllah baby akan jumpa mama and ayah. Pengalaman awal 2nd trimester ialah alahan stop serta merta. kandungan dah kuat, aku pun sihat je tak ada lagi morning sickness. selera makan semuanya okay. pertambahan berat badan untuk 2nd trimester ni dah masuk 5kilogram. tapi belum cecah 70kg lagi berat aku. dah minum air gula sebab hari tu berat naik mendadak 2kg lebih dalam sebulan. and result air gula pun dah dapat. aku bebas dari kencing manis. so tak perlu ambik darah yang 4 kali sehari sampai ke malam tu. Alhamdulillah. 

Pergi cek up semuanya okay takda masalah. keputihan pun tak ada. kencing tak kotor. sembelit pun tak ada Alhamdulillah lawas je buang air paling lambat 2 hari sekali or kadang sehari 2 kali. depends banyak mana aku makan and apa yang aku makan. cuma satu je yang kurang, bacaan HB aku masih kurang dari 11 iaitu 10 lebih. aku tak boleh makan pil zat besi yang Klinik bagi or dari farmasi. taktau kenapa bila makan pil tu terus lembik badan aku tak boleh bangun langsung. jadi aku anggap pil tu memang tak sesuai dengan body aku. aku gantikan dengan Qaseh Gold Adinda, kurma and kismis. 

Sebenarnya pengambilan susu pun aku baru mulakan bila dah pregnant 5 bulan. aku minum susu biasa yang aku minum dari famili aku sendiri iaitu susu Everyday. pernah try susu jenama lain tapi tak boleh telan kalau tak bancuh dengan gula. cuma Eveyday je yang boleh telan tanpa letak gula. pernah try Anlene and and Omega Plus tak boleh habiskan last nya buang je. membazir sangat. tak beli susu khas ibu mengandung sebab mahal and pada aku semua susu lebih kurang je. susu minum sekali je sebelum tidur. setiap hari suami yang bancuhkan. dah macam rutin wajib dia sebelum tidur mesti hulurkan susu panas kat aku. thank you sayang.

Pregnant dah 6 bulan ni ramai cakap perut aku kecik je tapi aku okay je sebab aku yakin baby okay kat dalam sebab aktif sangat. sejak minggu ke 22 memang baby selalu sangat gerak. tak pasti mengeliat ke menendang ke berpusing ke. actually minggu ke 19 aku dah mula rasa gerakan halus baby cuma tak kerap. tapi bila masuk 22weeks sampai sekarang boleh dikatakan baby gerak tak kira waktu, pagi petang siang malam. if aku tidur lambat pun baby ikut sama tak tidur lagi. if aku bangun awal pun baby bangun jugak.

Tentang perkembangan body, aku masih larat buat kerja rumah macam memasak and membasuh. Aku masih lagi basuh baju pakai tangan. belum beli mesin basuh.tapi suami yang akan sidaikan baju. kalau memasak pun suami tolong sekali, dia tak nak aku masak sorang kat dapur, maybe dia takut ada bahaya kat dapur. sebenarnya aku jarang sangat masak sebab sibuk kerja. cuma bila mood rajin nak masak barulah masak. kalau tak beli je. 

Last cek up kat klinik minggu lepas nurse bagitau baby dah pusing. Maksudnya kepala dah kat bawah. aku pun rasa camtu sebab selalu bahagian bawah perut macam ada gerakan halus macam baby tersedu. tapi itu aku agak jela. semoga baby kekal dalam posisi supaya mama boleh bersalin normal. Sakit pinggang or punggung aku tak rasa sangat. cuma tak boleh bertahan kalau nak berdiri terlalu lama. kaki lenguh mungkin sebab badan aku yang dah berat. Alhamdulillah sepanjang pregnant aku tak pernah demam. sakit kepala pun ada sesekali je and aku tak pernah lagi kena ambik panadol. Actually aku dapat rasa banyak dah yang Allah permudahkan sepanjang mengandung ni. Aku masih boleh hadiri beberapa siri kursus untuk jawatan aku and lengkapkan proses sah jawatan. Semuanya Allah yang bantu, semuanya dengan izinNya. 

lagi 2 minggu InsyaAllah boleh scan sekali lagi. serius eksaited. doakan yang baik-baik. jumpa lagi next update. 




Comments

nmEsfie said…
InsyaAllah.... semoga trus sihat & kuat bagaikan juara! :)

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S