Scan Baby Di Klinik Kesihatan

Assalamualaikum. bertemu kembali. penulis masih belum bersalin dan sedang menunggu hari dengan penuh kesabaran dan perasaan berdebar. lagi 3 hari kandungan dah cukup 37 minggu, consider full term dan baby dah cukup matang untuk dilahirkan. Jadi sementara menunggu baby nak keluar, mari kita kongsikan sedikit pengalaman ibu mengandung ini tentang 'scan baby' sepanjang check up di Klinik Kesihatan. 

Baru-baru ni masa kandungan dah genap 36 minggu, adalah kali terakhir ibu tengok baby melalui ultrasound. dan sebelum itu, Klinik Kesihatan scan baby pada usia kandungan 10 minggu dan 29 minggu. Jadi kita start dari scan minggu ke 10.

Ibu mula buat buku pink masa kandungan 5 minggu 3 hari. buat awal sebab kandungan pertama, excited nak tau betul ke mengandung. lepas cek UPT +ve bila 10 hari lewat datang bulan. disebabkan ibu memang tak ada masalah period, kalau period datang lambat berbungalah harapan di dalam hati. InsyaAllah hamil. Klinik Kesihatan tak akan scan masa kandungan 5 minggu. sebab memang belum nampak apa-apa lagi. Kandungan baru nak mula terbentuk and belum jadi baby lagi. so next check up baru scan, iaitu sebulan kemudian. 

masa kandungan cukup 10 minggu, ibu turun berat 3.4kg. alahan teruk sejak 2 minggu sebelum tu sampai hilang lebih dari 3 kg. nurse terus refer ke doktor and boleh scan sekali. untuk makluman, monthly check up kat Klinik Kesihatan ni bukan setiap kali check up kita akan jumpa doktor. biasanya nurse sahaja yang cek. cuma if ada masalah tertentu macam berat turun banyak sangat or bacaan Hb low sangat or tekanan darah terlalu rendah atau tinggi nurse akan refer kita kat doktor. 

masa kandungan 10 minggu. kali pertama ibu 'jumpa' baby dalam skrin. I can see you. baby dah cukup sifat and boleh bergerak-gerak sendiri. cute sangat. i know masa ni ukuran baby sangat kecil, maybe separuh saiz dari tapak tangan ibu. doktor kata baby okay walaupun berat ibunya turun banyak sangat dalam 2 minggu. Alhamdulillah. scan masa 9 atau 10 minggu ni penting untuk tengok kedudukan baby memang dalam rahim ibu and bukan kandungan luar rahim. sebab ada kes baby menempel dekat tiub fallopio. and penting nak tengok baby dah grow, dah lengkap menjadi bayi yang cukup sifat.

jadi kalau kandungan ibu-ibu baru 5 weeks or 6 weeks and scan belum nampak baby, ianya normal. sebab tu Klinik tak scan awal sangat. biasanya minggu ke 9 atau 10 baru Klinik Kesihatan akan scan. then doktor akan bagitau yang diorang akan repeat scan masa kandungan dah 28 atau 29 minggu. so sepanjang dari 10 minggu ke 28 minggu tu memang Klinik Kesihatan tak scan. cuma check up biasa sahaja, melainkan kalau ada masalah tertentu. kalau nak scan jugak boleh pergi Klnik swasta. 

ok. masa dah 29 minggu. masa ni dah masuk 7 bulan. baby pun dah besar so bila scan tak boleh nampak keseluruhan tubuh badan baby dalam skrin. alat scan tu doktor akan gerak-gerakkan dari bawah perut sampai atas untuk tengok anggota badan baby satu persatu. biasanya ada beberapa ukuran akan diambil untuk tahu perkembangan baby normal ke tak dengan usia kandungan. and bila scan ni jugak dapat tahu kalau kepala baby dah kat bawah dan uri berada di atas. boleh tahu anggaran berat baby dan jugak bacaan air ketuban. Alhamdulillah masa ni semua bacaan and ukuran adalah normal. masa ni berat baby 1.38kg. and baby jugak tunjuk jantina dia kat ibu. tepat seperti yang suami jangkakan.

then last sekali masa scan 36 minggu iaitu kali terakhir sebelum melahirkan, tak banyak beza dengan scan masa 29 minggu. cuma cek tumbesaran baby jela banyak jugak berubah dengan jayanya selepas 7 minggu dari scan yang lepas. berat baby dah 2.82kg. baby dah ready untuk keluar bila-bila masa sebab kepala baby pun dah masuk laluan. ibu harap baby akan keluar bulan Ogos. risau jugak kalau baby membesar lagi dengan jayanya ibu tak mampu nak teran nanti. tapi apa-apapun berdoa je pada Allah semoga segalanya dipermudahkan. ibu dan baby sihat sehingga melahirkan kelak. Aaminn.

orait. itu saja perkongsian kali ini. jumpa lagi tak pasti lah next post nanti mungkin ibu dah bersalin agaknya. Hehe.






Comments

Fatin said…
Yang baca ni pun excited counting days tggu baby :)
Lily said…
Suami boleh masuk sekali tak masa scan tu?
Anonymous said…
sllu klnik krjaan bg suami masuk,tp ada jgk yg xbg suami masuk..jd kena tnya
Mija said…
Hai salam. Sy nk tanya... Limit kk scan mmg 3x ja ya. Sbb sy dh scan 3x.
Awal masa 5minggu..lpstu 7minggu n 10minggu.
Ni smua doc yg suruh..
Adakah. Nanti xkan dapat scan lg? Bby kecit je 10minggu..hihi..

Popular posts from this blog

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S