Pengalaman 1st trimester.


Alhamdulillah bertemu lagi. sedikit coretan pengalaman pertama menerima orang baru dalam hidup. this is my 1st baby InsyaAllah. kita mulakan dengan macam mana tahu aku pregnant. actually masa kawen hari tu aku memang baru habis period. and aku memang plan kalau boleh nak terus mengandung so kami berdua tak ada merancang ke apa. memang berharap kalau boleh nak terus ada baby. 

bulan Januari patutnya aku period awal Januari tapi tak datang pun and delay sampai seminggu. aku still tak cek UPT and relax dulu. tapi masa ni dah rasa ada cramp kat perut macam nak period tu lebih kurang je rasa dia. bila dah lebih seminggu tak datang haid aku pun decide nak beli UPT. beli sampai dua sebab adik kat farmasi tu kata biasa orang cek lebih dari sekali. tak apa beli je. satu tu harga dalam rm11. 

aku test urin awal pagi masa bangun tidur nak solat subuh. memang berdebar jugak hahahaha.

Alhamdulillah naik double line. macam tak percaya dah boleh berangan jadi emak-emak. masa tu straight bagitau husband yang masa tu masih mamai lagi sebab bangun tidur. suami pun tak terkejut sangat sebab dia pun dah tau aku dah seminggu lebih tak datang haid. dia macam dah agak aku mengandung. and sebenarnya dia dulu yang alami simptom pembawakan budak ni. masa aku dah delay period satu dua hari tu dia tak sihat muntah-muntah padahal sebelum ni kalau demam tak pernah sampai muntah pun.

ok then. cerita tentang buat buku pink pulak.

aku daftar buat buku pink masa dah 2 minggu delay period. memang nurse confirmkan dengan urin test n blood test yang aku pregnant. jadi masa 1st buat buku tu aku memang terus dapat tarikh EDD.InsyaAllah baby bakal lahir bulan September. mungkin masa Raya Haji, atau sebelumnya atau selepasnya. masa buat buku ni nak masuk 6 weeks and aku belum ada sebarang alahan and tak pernah muntah lagi. masa ni dapat tau yang aku punya hb low, bacaan bawah 11. so aku dapat sticker hijau.

cerita bersambung terus ke 8 weeks. masa ni dah start perut asyik berangin je and sangat tak selesa. mulalah episod muntah-muntah setiap pagi dan setiap kali makan. taktau apa je makanan yang berjaya masuk ke usus. banyaknya memang lpas makan tak lama lepas tu keluar balik. sampai badan pun lemah sangat and rasa nak baring je setiap masa.

masa ni moral support dari suami memang sangat-sangat diperlukan. suami cakap aku masa mabuk ni dah tak macam orang. muka lesu jangan cakaplah. pucat lesi n moody. cukup 10 weeks cek up berat aku turun sampai 3.5kg. senang kata aku turun 3.5kg tu dalam masa 2 minggu je sebab aku start mabuk masa 8 minggu.aku tak buat apa pun untuk elak muntah. tak ada sapu minyak angin ke apa. kalau rasa nak muntah aku memang muntah je. sampai perut kosong yang keluar cuma air pahit je. and masa cek up 10weeks ni jugak dapat peluang scan baby kat KK. aku nampak sendiri our 1st baby ni dalam perut bergerak-gerak sendiri. Alhamdulillah walaupun aku macam tak cukup zat tapi baby okay.

disebabkan berat turun banyak so aku kena datang cek up masa 12 weeks. masa ni aku still mabuk lagi and cek berat turun lagi 0.5kg so total lost dalam sebulan tu cukup 4kg. ok tetap bersabar hadapi 1st trimester ni. tak pernah masak langsung. dapur memang tak berasap. and aku try luck je if makan tak muntah Alhamdulillah, tapi kalau keluar jugak nak buat macam mana.

13 weeks dan seterusnya aku slow-slow boleh makan. cuma muntah masa gosok gigi pagi-pagi tu wajib. cuma tengah hari and malam dah jarang muntah. bukan setiap hari macam sebelumnya. and sampai 15 weeks. segala gejala muntah ni berhenti sepenuhnya Alhamdulillah. masa cek up 16 weeks pun aku bagitau nurse yang aku dah takde alahan, perut dah sihat sangat-sangat. so aku dah boleh malahap dengan jayanya. orait sampai sini dulu cerita pengalaman my 1st trimester. nanti dah selesai episod 2nd trimester aku update di lain entry. terima kasih sebab sudi baca. 



Comments

Popular posts from this blog

Scan Baby Di Klinik Kesihatan

pengalaman naik bas 'lompat'..

hadiah harijadi drpd mr.S