Sunday, February 19, 2012

Ada Apa Dengan Putrajaya

Salam sejahtera to all readers. Pertama sekali thank you sangat kepada yang beri pandangan tentang my previous entry sama ada yang bagi pendapat di blog, facebook mahupun Twitter. Aku pun dah tengok website semua Telco and rasanya dah berkeputusan nak pilih DiGi Smart Plan. Ok. Kita tinggalkan alkisah postpaid. Cuti-cuti ni penulis nak update lah sikit pasal Putrajaya. Haha. Padahal bukan apa-apa sangat. Just nak kongsi gambar-gambar je.


tempat tinggal penulis, untuk tahun 2012 ni. plan nak duk sini setahun je. sementara masih bujang. ^_^



aiskrim potong pelbagai perisa. my favret dah tentunya kacang merah. 80sen satu. macam mahal. sebab tak puas makan satu je. haha


sepinggan nasik ni berharga RM6. bagi saya ini adalah mahal. kat food court Kompleks Kejiranan Putrajaya. cukup sekali je makan tengah hari kat sini.


aiskrim ni pun nak try sekali ni je. bukanlah sedap sangat-sangat. tapi macam feel macam sedap sangat sebab agak mahal banding dengan aiskrim lain. 3.90 each.


beli nasi lemak pagi hujung minggu. nasik lemak biasa rm1.50sen. not bad. pakcik yang jual nasik lemak ni baik je air muka dia. hehe


apa tah nama benda ni. otak-otak2 ke sata? 70sen setiap satu. makan kat presint 14. nama kedai dia Ramai Seafood. rupanya ada kedai style camni kat Putrajaya. memang ramai yang datang.


so bolehlah order makan style macam kedai makan kat KL. nasik putih dengan tomyam campur RM5.70. 


dan yang paling common, jambatan Putrajaya. ramai lepak sini malam minggu. sesekali melepak bolehlah. sementara masih bujang ni. Kahkah!

oklah. setakat itu saja update kali ini. daaaa.




Friday, February 17, 2012

plan bertukar ke postpaid dengan Data Plan.

Hi readers.

untuk tahun 2012 ni. seriously aku kekurangan masa untuk blog. bila ada idea nak berblog. masa pula tak ada. dewasa ini memang tak punya masa untuk bukak laptop dan online. sebab now bukan berada di zaman  tunggu PTPTN masuk dalam akaun. now adalah zaman membayar hutang pula. dan kerja aku pulak tidak menuntut menggunakan laptop sepanjang waktu. maka nak online selalu memang mustahil. 

jadi now aku tengah fikir nak memaksimakan penggunaan smartphone supaya life pun  jadi smart. so one day aku decide nak bertukar kepada postpaid dan data plan. tapi aku bingung nak guna postpaid apa. Celcom?.. Maxis?.. DiGi..? U-mobile? please help me berikanlah catatan pengalaman anda semua tentang plan postpaid dengan Data Plan yang berbaloi. 

aku bukan jenis yang banyak guna voice call/sms. guna prepaid pun memang less than RM30 sebulan. tapi aku perlukan internet all the time. coz very-very soon aku plan nak berbisnes online. so InsyaAllah penggunaan internet all the time 24/7 tu adalah bermanfaat untuk life aku.senang cakap, bayar bil bulan-bulan tapi tetap 'untung'. bab nak bisnes online apa tu kita cerita kemudian. but for now.. aku perlukan cadangan/ pandangan dari pengalaman pembaca budiman sekalian. 

internet pakai phone ni bukan nak buat download apa-apa pun. just untuk email, whats app, facebook, twitter, blog and segala yang diperlukan sahaja. terutamanya email lah lebih-lebih lagi yang perlukan reply dengan cepat. so kalau ada cadangan berdasarkan pengalaman you all. silalah kongsikan jangan segan-segan.

ku menunggu respon kalian. TQ

Sunday, February 12, 2012

apa itu amanah?

Amanah itu boleh diuji bila kita berada di situasi-situasi berikut:-

*lepas solat kat surau awam, nampak handphone siapa ntah tercicir, kita ambil handphone tu, tolong simpan sampai la tuan dia mungkin call. and make sure tuan handphone tu dapat balik barang dia.

*kita nak bukak Facebook/email kat cybercafe tapi ada orang sebelum kita lupa nak log out. kita terus log out dulu tanpa sibuk nak baca apa isi inbox message or wall dia.

*kita tahu tentang keburukan/keaiban seseorang tanpa sengaja. lalu kita tidak pernah terdetik untuk membuka aibnya/ menceritakan aibnya kepada sesiapa.

*dan banyak lagi situasi-situasi yang lain. amanah itu bila kita berusaha memberikan hak kepada yang berhak dan tidak mencerobohi hak orang lain walaupun diberi peluang.

-senang kata, semua perkara yang kita harap apabila kita berada di situasi mangsa, orang lain akan amanah untuk kita. sukakah kita apabila kecuaian kita diambil kesempatan oleh orang lain?  dan yang pasti. kalau kita tidak amanah dengan manusia, sekalipun kita amanah dengan Allah seperti menutup aurat dan menjaga solat. ingatlah bahwa dosa dengan manusia adalah hutang yang perlukan kemaafan dari manusia juga untuk dilangsaikan.



alkisahnya my sister tercicir handhone kat surau putrajaya sentral jumaat lepas. dah sampai rumah sewa aku baru sedar handphone takda. terus aku call handphone dia and sungguh nasib baik orang yang jumpa handphone dia tu seorang gadis yang amanah. sanggup tunggu kami berpatah balik ambil masa dalam 30minit jugak. 



dan ini adalah juga watak penyelamat sebenarnya. my sister sangat lucky sebab she was with me at that time. kalau dia sorang-sorang. aje acane nak get the phone back?.. baiklah jangan peduli sangat dengan environment kepsi tersebut. penulis tak pernah say no to kepsi no matter what rumours i heard. 


p/s:- foto-foto di snap semalam,di Alamanda Putrajaya

Saturday, February 11, 2012

Barakallahulakuma...


Alhamdulillah, perkenalan sejak hampir 8 tahun akhirnya mereka telah disatukan sebagai suami isteri pada 4 Februari lalu. I think, if Im not mistaken, mereka kenal dalam satu program masa kami nak SPM pada tahun 2004. at that time we were in the same group. kedua-dua mempelai sebenarnya adalah kawan penulis. pengantin perempuan kawan masa sekolah rendah she was my classmate. and also my neighbour sejak 13 tahun lalu sejak famili kami bepindah di Felda Maokil. and pengantin lelaki pulak adalah kenalan penulis sejak form 4 sampai la ke zaman kampus UM. yes. macamlah kecilnya dunia. pusing-pusing berjodoh antara kawan-kawan sendiri jugak. yang bestnya, dua-dua pun orang Segamat Johor, pasni sonang la both of them takkan gaduh bab nak balik kampung. jalan sehala. HAHA.

Ok. jom layan gambar-gambar.


pelamin dari sisi.


suami & isteri


my little sis yang snap gambar. hasilnya not bad huh.


pengantin nak bersantap


ni masa pengantin lelaki baru sampai, sorry gambar tak ikut susunan.


gambar dengan kawan2 pengantin perempuan.


ok. ini sungguh watak tambahan. my sisters form1 and darjah 4. dua-dua nak bergaya pakai shawl. little boy tu budak yg my mom asuh.


oklah. itu saja update untuk kisah wedding ni. penulis mendoakan kalian berdua berbahagia dan dapat melahirkan zuriat yang soleh dan solehah Amin.


p/s:- now... agak2 you all. when is it. my turn? Danggg!

Sunday, February 5, 2012

the latest me.


Hi readers yang rindu. inilah gambar penulis sebelum balik kampung hari semalam. sorilah tak full. gambar tangkap muat je. semalam sampai my hometown sebelum maghrib. was late. sebab tunggu my sister yang ada kelas waktu pagi so kami bertolak balik ke Segamat lepas Zuhur.

hari ni penulis macam penat sebab hadiri wedding seorang kawan juga merangkap jiran sebelah rumah. tapi gambar kawen kawan tersebut belum nak letak lagi dalam belog. cuma letak kat Facebook sahaja. InsyaAllah esok bakal update pasal wedding dan kisah disebalik wedding tersebut. Eceh. 

my sisters semua cakap aku dah kurus sikit. tapi muka memang tetap tembam seperti biasa. Haha. but since 4 days bercuti di rumah emak ni nampaknya memang gain weight lah jugak. so balik Putrajaya nanti kenalah work out semula. ok. sekian dulu. jumpa lagi next update. Daa.

Wednesday, February 1, 2012

Selamat Hari Wilayah

Hi semua.. Salam bahagia di hari Rabu. Penulis cuti dan goyang kaki di rumah hari ni. Syok nya cuti di hari orang lain bekerja. So hari ni aku hanya mahu rest puas-puas di rumah sendiri. Tengok tv, online dan tidur. Memang tak produktif tapi rehat yang cukup perlu untuk tubuh dan minda yang sihat. Coz before ni aku banyak hal nak kena setel but so far satu-satu problem dah setel so i feel good sangat-sangat. Mari raikannya dengan berehat serehatnya. Hahaha. Ok. Jom layan gambar.

Salah 1 tempat makan di presint 16..


 
Salah satu kedai mamak di presint 9..


 
lunch nasik lemak for today..


p/s:- azamnya setiap kali update nak letak gambar-gambar. heee.